Moryson V, 1932
![](http://www.samolotypolskie.pl/uploads/Products/product_16049/preview_Moryson_M-V_00.jpg)
Ze względu na koszty nabycia silnika Cirrus III w 1932 r. Józef Morisson zaprojektował odmianę samolotu Moryson IV napędzaną silnikiem gwiazdowym Genet 80 KM (od samolotu Moryson III)- a oznaczoną Moryson V. Ze względu na dużą średnicę silnika, konstruktor miejsca załogi umieścił obok siebie. Rozpiętość skrzydeł została nieco zmniejszona.
Obliczenia samolotu sprawdzone były w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa, lecz do budowy nie doszło z braku środków finansowych.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat trapezowy, trójdzielny, wolnonośny, dwudźwigarowy, kryty od spodu i na nosku sklejką, a od góry płótnem. Na częściach zewnętrznych- chowane sloty. Środkowa część płata integralna z kadłubem. W niej zbiorniki paliwa i bagażniki na walizki. Dźwigary skrzynkowe.
Kadłub o przekroju prostokątnym, zaokrąglony od góry, drewniany, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Osłony silnika i przodu kadłuba z blachy aluminiowej. Kabina zakryta z miejscami obok siebie. Za kabiną bagażnik.
Stateczniki kryte sklejką, stery- płótnem.
Podwozie klasyczne stałe. Podwozie główne trójgoleniowe z rur stalowych, dwukołowe, z amortyzatorami z krążków gumowych. Koła balonowe 500x200 mm z owiewkami. Płoza ogonowa ze stali resorowej, amortyzowana sznurem gumowym.
Silnik- chłodzony powietrzem, pięciocylindrowy, gwiazdowy Armstrong Siddeley "Genet" o mocy nominalnej 59 kW (80 KM) i mocy startowej 65 kW (88 KM).
Łoże silnika spawane z rur stalowych. Śmigło dwupłatowe, drewniane, stale. Zbiorniki na 120 l paliwa w skrzydłach.
Dane techniczne Moryson V (wg [1]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 6,4 m, wysokość- 2,2 m, powierzchnia nośna- 15,0 m2.
Masa własna- 380 kg, masa użyteczna- 300 kg, masa całkowita- 680 kg.
Prędkość max- 200 km/h, prędkość przelotowa- 140 km/h, prędkość minimalna- 55 km/h, wznoszenie- 3,5 m/s, pułap- 4000 m, zasięg- 600 km.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.