Ostrowski Podešva "Tulak", 2000

Ultralekki samolot sportowy. Polska / Czechy.
Witold Ostrowski w kabinie swego ”Tulaka” pod koniec 1999 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 4/2000).

W 1995 r. Witold Ostrowski wykonywał loty na samolocie Denney "Kitfox" zbudowanym przez Henia Pfeiffera i stacjonującym w Niemczech, w Schweich. Loty te stały się inspiracją do podjęcia budowy własnego samolotu. Lecz z realizacją pomysłu musiał pocze­kać do 1997 r. Ostateczna decyzja o budowie samolotu zapadła w gronie przyjaciół. Skrystalizował się wówczas pogląd, że za kilka lat loty turystyczne dla przyjemności mogą okazać się bardzo trudne do zrealizowania. Problemem mogły być przede wszystkim wzrastające koszty la­tania oraz stopniowe wykruszanie sprzętu aeroklubowego.

Przeprowadzony został przegląd istniejących na rynku samolotów, kosztów budowy i kosztów eksploatacji. Jeszcze przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu budowy samolotu wystąpiono o powołanie Sekcji Konstruktorów Amato­rów przy Aeroklubie Podkarpackim- Szkole Lot­niczej w Krośnie. Zapadła decyzja o powołaniu Sekcji i- prawie w tym samym czasie- o wybo­rze konstrukcji. Wybrano czeski samolot Podešva "Tulak", który miał czeski certyfikat UL i dawał największe szanse na szybkie ukończe­nie budowy.

Razem z Witoldem Ostrowskim do budowy swoich samolotów "Tulak" przystąpili Tadeusz Lewandowski oraz Stanisław Drzyżdżyk.

Została zakupiona dokumentacja samolotu oraz zamówiono w hucie rury na kra­townicę kadłuba. Tutaj zbawienny okazał się pomysł jednoczesnej budowy trzech egzemplarzy. Rury ze stali lotniczych, potrzeb­ne do wykonania jednego kadłuba ważą stosunkowo niewiele, a w dodatku mają różne wymia­ry. Huta niechętnie przyjmowała zamówienie na mniej niż 200 kg wyrobów. Na szczęście, w trójkę mogli zbliżyć się do owej hutniczej normy.

Pod koniec 1997 r. zamiar budowy samolotów został zgłoszony do IKCSP, który powołał komisję do nadzoru realizacji projektu. Budowa kadłuba i skrzydeł została zlecona firmie Serwis Samolotów Historycznych J&J Karasiewicz z Bielska Białej. W międzyczasie kompletowane było wypo­sażenie, elementy układu sterowania, czę­ści do podwozia i to wszystko, co jest konieczne, by samolot mógł wzlecieć w powietrze. Dość szybko zostały zebrane wszyst­kie części i materiały do wykończenia.

W 1999 r. została ukończona w Bielsku-Białej budowa pierwszego egzemplarza samolotu Drzyżdżyk Podešva "Tulak", który otrzymał znaki rejestracyjne SP-FUZ. Samolot wykonał pierwszy lot prawdopodobnie jesienią 1999 r. na lotnisku w Bielsku-Białej.

W listopadzie 1999 r., nieukończone jeszcze "Tulaki" Witolda Ostrowskiego i Tadeusza Lewandowskiego (patrz Lewandowski Podešva "Tulak") oraz wszystkie ich części, zostały przetransportowane do Krosna, gdzie prowadzono dalszą budowę. Mimo spacerowego tempa wykonywanych prac, wiosną 2000 r. samoloty były pomalowane i zmontowane. Kończono montaż instalacji elektrycznej i hamulcowej. Oba samoloty miały być zgłoszone do oblotu do końca kwietnia 2000 r.

Samolot został oblatany. Na pewno latał do 2017 r. w Krośnie.

 

Galeria

  • Skrzydła samolotów ”Tulaka” Witolda Ostrowskiego i Tadeusza Lewandowskiego. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 4/2000).

Źródło:

[1] Ostrowski W. "Historia budowy 3 Tulaków. Daleka droga do własnego samolotu". Skrzydlata Polska nr 4/2000.
[2] Piotr Obłój- informacje.
blog comments powered by Disqus