Ostrowski Podešva "Tulak", 2000
W 1995 r. Witold Ostrowski wykonywał loty na samolocie Denney "Kitfox" zbudowanym przez Henia Pfeiffera i stacjonującym w Niemczech, w Schweich. Loty te stały się inspiracją do podjęcia budowy własnego samolotu. Lecz z realizacją pomysłu musiał poczekać do 1997 r. Ostateczna decyzja o budowie samolotu zapadła w gronie przyjaciół. Skrystalizował się wówczas pogląd, że za kilka lat loty turystyczne dla przyjemności mogą okazać się bardzo trudne do zrealizowania. Problemem mogły być przede wszystkim wzrastające koszty latania oraz stopniowe wykruszanie sprzętu aeroklubowego.
Przeprowadzony został przegląd istniejących na rynku samolotów, kosztów budowy i kosztów eksploatacji. Jeszcze przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu budowy samolotu wystąpiono o powołanie Sekcji Konstruktorów Amatorów przy Aeroklubie Podkarpackim- Szkole Lotniczej w Krośnie. Zapadła decyzja o powołaniu Sekcji i- prawie w tym samym czasie- o wyborze konstrukcji. Wybrano czeski samolot Podešva "Tulak", który miał czeski certyfikat UL i dawał największe szanse na szybkie ukończenie budowy.
Razem z Witoldem Ostrowskim do budowy swoich samolotów "Tulak" przystąpili Tadeusz Lewandowski oraz Stanisław Drzyżdżyk.
Została zakupiona dokumentacja samolotu oraz zamówiono w hucie rury na kratownicę kadłuba. Tutaj zbawienny okazał się pomysł jednoczesnej budowy trzech egzemplarzy. Rury ze stali lotniczych, potrzebne do wykonania jednego kadłuba ważą stosunkowo niewiele, a w dodatku mają różne wymiary. Huta niechętnie przyjmowała zamówienie na mniej niż 200 kg wyrobów. Na szczęście, w trójkę mogli zbliżyć się do owej hutniczej normy.
Pod koniec 1997 r. zamiar budowy samolotów został zgłoszony do IKCSP, który powołał komisję do nadzoru realizacji projektu. Budowa kadłuba i skrzydeł została zlecona firmie Serwis Samolotów Historycznych J&J Karasiewicz z Bielska Białej. W międzyczasie kompletowane było wyposażenie, elementy układu sterowania, części do podwozia i to wszystko, co jest konieczne, by samolot mógł wzlecieć w powietrze. Dość szybko zostały zebrane wszystkie części i materiały do wykończenia.
W 1999 r. została ukończona w Bielsku-Białej budowa pierwszego egzemplarza samolotu Drzyżdżyk Podešva "Tulak", który otrzymał znaki rejestracyjne SP-FUZ. Samolot wykonał pierwszy lot prawdopodobnie jesienią 1999 r. na lotnisku w Bielsku-Białej.
W listopadzie 1999 r., nieukończone jeszcze "Tulaki" Witolda Ostrowskiego i Tadeusza Lewandowskiego (patrz Lewandowski Podešva "Tulak") oraz wszystkie ich części, zostały przetransportowane do Krosna, gdzie prowadzono dalszą budowę. Mimo spacerowego tempa wykonywanych prac, wiosną 2000 r. samoloty były pomalowane i zmontowane. Kończono montaż instalacji elektrycznej i hamulcowej. Oba samoloty miały być zgłoszone do oblotu do końca kwietnia 2000 r.
Galeria
Źródło:
[1] Ostrowski W. "Historia budowy 3 Tulaków. Daleka droga do własnego samolotu". Skrzydlata Polska nr 4/2000.[2] Piotr Obłój- informacje.