Lewandowski Podešva "Tulak", 2000

W 1997 r. z inicjatywy Witolda Ostrowskiego została powołana Sekcja Konstruktorów Amatorów przy Aeroklubie Podkarpackim- Szkole Lotniczej w Krośnie. Przeprowadzony został przegląd istniejących na rynku samolotów, kosztów budowy i kosztów eksploatacji. Prawie w tym samym czasie podjęto decyzję o wyborze konstrukcji. Wybrano czeski samolot Podešva "Tulak", który miał czeski certyfikat UL i dawał największe szanse na szybkie ukończenie budowy.
Razem z Witoldem Ostrowskim do budowy swoich samolotów "Tulak" przystąpili Tadeusz Lewandowski oraz Stanisław Drzyżdżyk.
Została zakupiona dokumentacja samolotu oraz zamówiono w hucie rury na kratownicę kadłuba. Tutaj zbawienny okazał się pomysł jednoczesnej budowy trzech egzemplarzy. Rury ze stali lotniczych, potrzebne do wykonania jednego kadłuba ważą stosunkowo niewiele, a w dodatku mają różne wymiary. Huta niechętnie przyjmowała zamówienie na mniej niż 200 kg wyrobów. Na szczęście, w trójkę mogli zbliżyć się do owej hutniczej normy.
Pod koniec 1997 r. zamiar budowy samolotów został zgłoszony do IKCSP, który powołał komisję do nadzoru realizacji projektu. Budowa kadłuba i skrzydeł została zlecona Serwis Samolotów Historycznych J&J Karasiewicz z Bielska Białej. W międzyczasie kompletowane było wyposażenie, elementy układu sterowania, części podwozia i wszystko, co jest konieczne, by samolot mógł wzlecieć w powietrze. Dość szybko zostały zebrane wszystkie części i materiały do wykończenia.
W 1999 r. została ukończona w Bielsku-Białej budowa pierwszego egzemplarza samolotu Drzyżdżyk Podešva "Tulak", który otrzymał znaki rejestracyjne SP-FUZ. Samolot wykonał pierwszy lot prawdopodobnie jesienią 1999 r. na lotnisku w Bielsku-Białej.
W listopadzie 1999 r., nieukończone jeszcze "Tulaki" Witolda Ostrowskiego (patrz Ostrowski Podešva "Tulak") i Tadeusza Lewandowskiego oraz wszystkie ich części, zostały przetransportowane do Krosna, gdzie prowadzono dalszą budowę. Mimo spacerowego tempa wykonywanych prac, wiosną 2000 r. samoloty były pomalowane i zmontowane. Kończono montaż instalacji elektrycznej i hamulcowej. Oba samoloty miały być zgłoszone do oblotu do końca kwietnia 2000 r.
"Tulak" Tadeusza Lewandowskiego otrzymał znaki rejestracyjne SP-FOZ. Samolot zdobył nagrodę Grand Prix VI Stalowowolskiego Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych (11- 13.08.2000 r., lotnisko Turbia).
Samolot w następnych latach zmieniał właściciela co najmniej dwa razy. Później został zarejestrowany w Czechach i latał na czeskich znakach rejestracyjnych OK-NUA23. Następnie został sprzedany do Austrii.
Silnik- 2- cylindrowy, w układzie bokser, chłodzony powietrzem Verner 1400 o mocy 63 kW (84 KM).
Śmigło trójopatowe firmy Peszke.
Galeria
Źródło:
[1] Wojnarowski A. "Turbia 2000 – coraz liczniej". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2000.[2] Ostrowski W. "Historia budowy 3 Tulaków. Daleka droga do własnego samolotu". Skrzydlata Polska nr 4/2000.
[3] Piotr Cz- informacje.
[4] Tadeusz Lewandowski- informacje.