Gruchalski Podešva "Tulak", 1999
W latach 1994- 1999 Jerzy Gruchalski zbudował ultralekki samolot sportowy Podešva "Tulak".
Do napędu zastosował silnik Continental o mocy 48 kW (65 KM), do którego dorobił rozrusznik z samochodu Citroen XM z przekładnią planetarną. W samolocie zostało zamontowane ogrzewanie kabiny, hamulce tarczowe kół głównych, spadochronowy zestaw ratunkowy oraz uchwyt do holowania szybowców. Za fotelami załogi został umieszczony bagażnik, dwa zbiorniki paliwa zostały zamontowane w skrzydłach.
Dla ułatwienia transportu i hangarowania skrzydła były składane.
Samolot został zarejestrowany w Czechach i otrzymał znaki OK-QUA08. Inspektor czeski nie mógł nadziwić się, że samolot jest tak profesjonalnie wykonany i ładnie wykończony. Został pomalowany w barwy na wzór samolotów szkolnych lotnictwa amerykańskiego z lat 1930- tych.
Po ukończeniu budowy, samolot był prezentowany w Castoramie w Koninie. Była to udana konstrukcja, samolot latał pięknie. Wzbijał się w powietrze już po 50 m rozbiegu. Wykonywano tylko loty rekreacyjne w pobliżu lotniska, ze względu na zawodny silnik nie wykonywano dalszych przelotów.
W 2005 r. "Tulak" został sprzedany. Niestety, podczas transportu drogowego, w samolocie zostało poważnie uszkodzone skrzydło. Samolot został wyremontowany i w 2021 r. użytkowany był w Czechach. Silnik Continental został wymieniony na inny, niestety brak informacji na jaki.
Galeria
Źródło:
[1] "Niezwykła pasja 76-letniego Jerzego Gruchalskiego. Mam zamiar pracować do końca życia, a nawet dwa dni dłużej". Dzień Dobry TVN.
[2] "Jerzy Gruchalski ze Ślesina na 100-lecie Lotnictwa Polskiego buduje Orlika Olimpijskiego. Urzeczywistnia skrzydlate marzenia". Portal Konin – Przegląd Koniński – Twoja gazeta w regionie ....
[3] "W przydomowym warsztacie odtwarza latającego Orlika". LM.pl - Pierwszy portal w regionie - Konin, Koło, Słupca, Turek.
[4] Jerzy Gruchalski- informacje.