Karasiewicz Podešva "Tulak- Auster V", 2010

Ultralekki samolot sportowy. Polska / Czechy.
Ultralekki samolot sportowy Karasiewicz Podešva ”Tulak- Auster V”, 2012 r. (Źródło: ”Wikimedia Commons”).

W 2010 r. została ukończona budowa ultralekkiego samolotu sportowego Karasiewicz Podešva "Tulak- Auster V". w oparciu o plany samolotu ultralekkiego Podešva "Tulak" konstrukcji Tomasa Podešvy.

Jego konstrukcja została rozwinięta i zmodyfikowana jako ostatni projekt Janusza Karasiewicza. Przedłużono kadłub i go poszerzono. Zmieniono lotki i klapy. Usterzenia otrzymały odciążenie aerodynamiczne. Wszystkie popychacze i krzywki są łożyskowane. To wszystko spowodowało, że samolot pilotuje się wyjątkowo łatwo.

Drewniane skrzydła zostały wykonane zakładach Drewlot Stolarstwo, Ślusarstwo Lotnicze Wiesław Płonka. Samolot został wykończony przez zespół specjalistów z zakładów Centralnej Szkoły Lotniczo-Technicznej Aeroklubu Polskiego w Krośnie. Został  zarejestrowany w czeskim rejestrze i otrzymał znaki OK-PUD01.

Samolot otrzymał barwy samolotu British Taylorcraft Auster Mk.V z 663 Dywizjonu Samolotów Artylerii II Korpusu Polskiego z czasu działań bojowych we Włoszech w 1945 r.

We wrześniu 2014 r. otrzymał silnik Rotax 912 UL. Wyposażony został radiostację niemiecką Fielser 500.

Samolot brał udział w piknikach, pokazach lotniczych i lokalnych zawodach. Do końca 2014 r. samolot spędził w powietrzu ok. 160 h, a do marca 2017 r.- 360 h.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła o konstrukcji drewnianej, wyposażone lotki i klapy. Pokrycie płótnem syntetycznym.
Kadłub o konstrukcji metalowej w postaci kratownicy spawanej z rur ze stali chromo- molibdenowej. Pokrycie płótnem syntetycznym. Kabina zakryta. Sterownice zdwojone i centralna manetka gazu.
Usterzenie w układzie klasycznym, konstrukcja metalowa, pokrycie płótnem syntetycznym.
Podwozie w układzie klasycznym, stałe. Podwozie główne dwukołowe, golenie podwozia ze stali. Kółko ogonowe sterowane.

Wyposażenie- zestaw przyrządów pilotażowo- nawigacyjnych i kontroli pracy silnika, radiostacja Fielser 500.

Silnik- Rotax 912 UL.
Śmigło trójłopatowe, kompozytowe firmy Peszke.

Dane techniczne Karasiewicz Podešva "Tulak- Auster V" (wg [1]):
Prędkość max- 165 km/h, prędkość przelotowa -130 km/h, prędkość minimalna- 60 km/h.

Galeria

  • Samolot Karasiewicz Podešva ”Tulak- Auster V” (OK-PUD01). VIII Małopolski Piknik Lotniczy, 2012 r. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza” ”).
  • Samolot Karasiewicz Podešva ”Tulak- Auster V” (OK-PUD01). VIII Małopolski Piknik Lotniczy, 2012 r. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza” ”).
  • Samolot Karasiewicz Podešva ”Tulak- Auster V” (OK-PUD01). VIII Małopolski Piknik Lotniczy, 2012 r. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza” ”).

Źródło:

[1] Allegro Archiwum.
blog comments powered by Disqus