Wroński Podešva "Tulak", 2000

Ultralekki samolot sportowy. Polska / Czechy.
Ultralekki samolot sportowy Podešva ”Tulak” zbudowany przez Jerzego Wrońskiego. (Źródło: ”Tradycje lotnicze Gminy Zaleszany”).

W 1993 r. Jerzy Wroński postanowił zbudować sobie samolot. Miał przygotowanie modelarskie (cierpliwość i dokładność) oraz techniczne (specjalista z wytrzymałości materiałów). Za 350 marek kupił od czeskiej fabryki dokumentację samolotu ultralekkiego Podešva "Tulak".

Pierwsze elementy zaczął sklejać w tarnobrzeskiej modelarni. Potem wynajął duży garaż, bo zespawany w Bielsku-Białej kadłub nie mieścił się w żadnym domowym pomieszczeniu. Finisz budowy odbył w hangarze lotniska w Turbii.

Budowa trwała ponad trzy lata. Prawie ukończony samolot był prezentowany na V Stalowowolskim Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych w Turbii w sierpniu 1999 r. Samolot został oblatany w 2000 r. i wpisany do rejestru w dniu 8.08.2000 r. Otrzymał znaki SP-PBM, zmienione później na SP-YBM. Na VI Stalowowolskim Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych (11- 13.08.2000 r.) samolot był prezentowany w locie. Stał się ozdobą krajowych zlotów lotniczych. Inż. Jerzy Wroński zdobył licencję pilota turystycznego i wykonywał loty turystyczne najczęściej nad widłami Wisły i Sanu.

Do września 2006 r. na samolocie wykonano 380 lotów (nalot 132 h). W dniu 30.09.2006 r. w samolocie nastąpiło samoczynne przerwanie pracy silnika w locie, w wyniku czego  lądował awaryjnie na polu. Samolot uderzył w ogrodzenie znajdujące się na końcu pola i został uszkodzony: zgięta goleń lewego podwozia, połamane dwie łopaty śmigła i wgniecione osłony silnika.

Samolot został wyremontowany i z powodzeniem użytkowany. W dniu 4.02.2020 r. samolot został zarejestrowany w Kategorii K6A- Amatorska i otrzymał znaki SP-SBMB.

Silnik- 4- cylindrowy o przeciwległych cylindrach (tzw. bokser), chłodzony powietrzem Limbach L 2000 EA2 o mocy startowej 59 kW (80 KM).
W samolocie stosowano cztery różne śmigła, m.in. 3- łopatowe, laminatowe (laminat epoksydowo-węglowy), aeroelastyczne, przestawiane na ziemi typu Peszke.

Dane techniczne "Tulak" (wg [4]):
Masa własna- 304,4 kg, masa dopuszczalna- 450 kg.

Galeria

  • Ultralekki samolot sportowy Podešva ”Tulak” zbudowany przez Jerzego Wrońskiego. V Stalowowolski Zlot Amatorskich Konstrukcji Lotniczych (6- 8.08.1999 r.), lotnisko Turbia. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/1999).
  • Samolot ”Tulak” (SP-YBM) Jerzego Wrońskiego na Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych. Lotnisko Turbia, 2002 r. (Źródło: Aleksander Dobrzański via Damian Lis).
  • Samolot ”Tulak” (SP-YBM) Jerzego Wrońskiego na Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych. Lotnisko Turbia, 2002 r. (Źródło: Aleksander Dobrzański via Damian Lis).
  • Samolot ”Tulak” (SP-YBM) Jerzego Wrońskiego na Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych. Lotnisko Turbia, 2002 r. (Źródło: Aleksander Dobrzański via Damian Lis).
  • Samolot ”Tulak” Jerzego Wrońskiego. (Źródło: Dariusz Karnas via Skrzydlata Polska nr 4/2000).
  • Uszkodzony w wyniku awaryjnego lądowania samolot w hangarze ze zdjętymi skrzydłami. (Źródło: Ministerstwo Transportu Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych).
  • Samolot ”Tulak” Jerzego Wrońskiego z nowymi znakami rejestracyjnymi SP- SBMB. (Źródło: Jerzy Wroński).
  • Samolot ”Tulak” (SP- SBMB) w locie. (Źródło: Jerzy Wroński).

Źródło:

[1] Mielniczuk J. "Amatorzy w chmurach". Rzeszów, Podkarpacie - informacje, artykuły, wydarzenia.
[2] Wojnarowski A. "Turbia 2000 – coraz liczniej". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2000.
[3] "Tradycje lotnicze Gminy Zaleszany". Wydawnictwo Propaganda Sp. z o.o., Stalowa Wola 2013.
[4] "Raport Końcowy, rodzaj zdarzenia: wypadek lotniczy, zdarzenie nr: 310/06, statek powietrzny: samolot Tulak, SP-YBM, 30.09.2006 r.- Motycze Szlacheckie. Ministerstwo Transportu Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Warszawa 2007.
[5] Jerzy Wroński- informacje.
blog comments powered by Disqus