Bednarz Miles M.14A "Magister", 2018

Replika- makieta samolotu szkolnego. Polska.
Replika- makieta samolotu szkolnego Miles M.14A ”Magister” zbudowana przez Zbigniewa Bednarza i jego syna Adama. (Źródło: ”Miles Magister PL”).

Zbigniew Bednarz, wybitny modelarz, znany jest ze znakomitych modeli samolotów budowanych w skali 1:10, w których odwzorowane są liczne detale, imitacje poszycia, blachy, nity i śrubki. Zapragnął jednak zbudować coś ambitniejszego i większego. Jego marzeniem było zrobienie nielatającej repliki samolotu szkolnego polskiej konstrukcji RWD-8 w skali 1:1. Decyzja o budowie wersji nielatającej została podjęta, ponieważ tylko taki projekt był możliwy do zrealizowania uwzględniając ograniczenia finansowe, jak i warsztatowe osób w niego zaangażowanych. Niestety, pomysł był, natomiast nie było na to odpowiednich środków oraz wolnego czasu.

Koncepcja budowy repliki samolotu RWD-8 została porzucona w momencie, gdy pojawiły się informacje z Muzeum Lotnictwa w Krakowie o rozpoczynających się tam pracach nad dwoma egzemplarzami samolotu RWD-8. Jednak replika musiała być względnie prosta w konstrukcji, łatwa w późniejszym transporcie i powiązana z polskim lotnictwem. W końcu, za namową syna, wybór padł na brytyjski, dwumiejscowy samolot szkolny Miles M.14A "Magister", który posiada niezbyt skomplikowaną, w większości drewnianą i krytą sklejką oraz płótnem konstrukcję. Nawiązaniem do polskiego lotnictwa było używanie tego samolotu do szkolenia pilotów latających w polskich dywizjonach w Anglii w czasie II wojny światowej.

Budowa samolotu rozpoczęła się w październiku 2013 r. podlubelskiej miejscowości Wincentówek. Prace bazowały w większości na materiałach oraz zdjęciach znalezionych, bądź zakupionych za pośrednictwem Internetu. Później z pomocą budowniczym przyszło Muzeum Lotnictwa w Berkshire w Anglii, które udostępniło dużą ilość skanów oryginalnej dokumentacji technicznej. Prace prowadził Zbigniew Bednarz wraz ze swoim synem Adamem, który zajmował się bardziej technicznymi rzeczami, tj.: oprzyrządowaniem, silnikiem, i wszelkiego rodzaju mechanizmami napędu klap i lotek. Również pozostali członkowie rodziny byli ogromnym wsparciem dla projektu. Budowa była finansowana z własnych środków. Prace prowadzono w stodole oraz garażu.

Chcąc uzyskać bardziej trwałą konstrukcję, została podjęta decyzja o zastosowaniu metalowej kratownicy, która oryginalnie była drewniana. Do budowy użyto poszycia płóciennego i wodoodpornej sklejki. Do końca 2013 r. wykonano kratownicę kadłuba z fotelami załogi i drewnianymi wręgami kadłuba. Ze względu na brak czasu, prace zostały wstrzymane.

Do budowy repliki powrócono w kwietniu 2015 r. i do końca tego roku wykonano: sklejkowe pokrycie górnej części kadłuba, usterzenie z układem sterowania, centropłat o konstrukcji metalowej oraz podwozie główne i kółko ogonowe.

Od lutego do czerwca 2016 r. prowadzone były prace nad zespołem napędowym. Ze względu na dostępność i koszty pozyskania oryginalnego silnika De Havilland "Gipsy Major", replika została wyposażona w samochodowy silnik o mocy bardzo zbliżonej do oryginału. Silnik po kilku modyfikacjach idealnie wpasował się w konstrukcję samolotu. Śmigło zostało wykonane przez dobrze znanego wszystkim Zbigniewa Piotrowskiego z Limanowej. Samolot ma działające stery, dzięki czemu można nim kołować po równym podłożu.

Od kwietnia 2017 r. wykonano elementy konstrukcji skrzydeł, tablice przyrządów, wykonano pokrycie dolnej części kadłuba. Na początku 2018 r. prowadzone były prace nad wszelkiego rodzaju mechanizmami wewnątrz kadłuba, a w przygotowaniu były także elementy konstrukcji skrzydeł, które czekały na złożenie i pokrycie sklejką.

Prace zdecydowanie przyśpieszyły po otrzymaniu zaproszenia do udziału w  Pokazach Air Show w Radomiu w 2018 r. Zaproszenie wystosował Robert Gretzyngier, Prezes Fundacji Historycznej Lotnictwa Polskiego. Wykonano osłony silnika, zabudowano wyposażenie kabiny, zamontowano instalację elektryczną. Samolot otrzymał oryginalne malowanie Dywizjonu 303, wykonane na podstawie fotografii ukazującej egzemplarz opatrzony żartobliwym napisem "RF-Łoś". Dzięki pomocy Roberta Gretzyngiera udało się dotrzeć do tej fotografii, przedstawiającej usterzenie egzemplarza użytkowanego przez ten dywizjon, z tym charakterystycznym oznaczeniem. RF to litery kodowe dywizjonu, natomiast "Łoś" to prawdopodobnie humorystyczna nazwa nadana właśnie temu samolotowi przez mechaników dywizjonu. Prawdopodobnie sprawdzane na nim były umiejętności nowych pilotów rozpoczynających swoją służbę w dywizjonie. Mógł również spełniać rolę powietrznej taksówki.

Po raz pierwszy replika samolotu Miles M.14A "Magister" została zaprezentowana właśnie podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show w Radomiu w dniach 25- 26.08.2018 r. W jego trakcie stoisko odwiedził producent filmu Dywizjon 303. Historia prawdziwa. Obejrzał replikę i bardzo żałował, że nie była gotowa już rok temu, kiedy był kręcony film. Wystawiony samolot nie był ukończony. Brakowało w nim jeszcze lotek, klap do lądowania (posiadał trzy z pięciu), owiewek na koła, wiatrochronów, połączeń kadłub- skrzydło oraz kadłub- statecznik pionowy.

Samolot stał się atrakcją różnego rodzaju pikników lotniczych:
- w dniach 26- 28.10.2018 r. prezentowany był na wystawie Militaria XX wieku | Wystawa historyczna, która odbywała się na terenie hali Targów Lublin. Samolot posiadał już wówczas komplet klap do lądowania i lotki,
- w dniu 1.06.2019 r., "Magister" wziął udział w imprezie Radawiec FLY IN- był to I Ogólnopolski Zlot Samolotów General Aviation połączony z Lotniczym Dniem Dziecka zorganizowany przez Kagero Publishing oraz Aeroklub Lubelski w Radawcu. Samolot posiadał już wiatrochrony oraz połączenia kadłub- skrzydło oraz kadłub- statecznik pionowy,
- w dniach 8-9.06.2019 r. uczestniczył w imprezie II Świdnik Air Festival,
- w dniach 18- 20.10.2019 r. "Magister" prezentowany był na IV edycji wystawy Militaria - Wystawa historyczna, która odbywała się na terenie Targi Lublin S.A.,
- replikę można było podziwiać w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie od 9.11.2019 r., czyli od pierwszego dnia II Ogólnopolskiego Mitingu Modelarskiego, replika nadal znajduje się w Muzeum w Dęblinie,
- w dniu 12.09.2021 r. samolot gościł na Lotniczym Pikniku Historycznym w Konstancinie.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji mieszanej.
Płat o konstrukcji mieszanej, trójdzielny. Centropłat o konstrukcji metalowej, pokryty sklejką?????. Płat o konstrukcji mieszanej, trójdzielny. Centropłat o konstrukcji metalowej, pokryty sklejką. Dźwigary zewnętrznych części skrzydeł o konstrukcji metalowej, żebra wykonane z płyty OSB. Pokrycie sklejką. Dla ułatwienia transportu i przechowywania, zewnętrzne części skrzydeł są odpinane.
Kadłub o konstrukcji kratownicowej, spawany ze stalowych profili prostokątnych. Wręgi kadłuba wykonane z płyty OSB. Pokrycie sklejką. Osłony silnika wykonane częściowo z laminatu, a częściowo z blachy. Kabiny odkryte, osłonięte z przodu wiatrochronami.
Usterzenie pionowe drewniane, wykonane z płyty OSB. Stateczniki i stery drewniane, pokryte płótnem.
Podwozie w układzie klasycznym, stałe. Podwozie główne dwukołowe, z tyłu kadłuba zamontowane jest kółko ogonowe.

Silnik- typu R4 pochodzący z samochodu Opel "Omega" czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą o pojemności 2,0 l i o mocy 100 kW (136 KM).
Śmigło dwułopatowe, drewniane o stałym skoku wykonane przez Zbigniewa Piotrowskiego.

Dane techniczne Bednarz Miles M.14A (wg [1]):
Rozpiętość- 10,3 m, długość- 7,5 m, wysokość- 2,03 m, powierzchnia nośna- 16,35 m2.

Galeria

  • Replika samolotu Bednarz Miles M.14A ”Magister” prezentowana po raz pierwszy podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show w Radomiu (25- 26.08.2018 r.) (Źródło”Miles Magister PL”).
  • Replika samolotu Bednarz Miles M.14A ”Magister” na wystawie Militaria XX wieku | Wystawa historyczna (26- 28.10.2018 r.). (Źródło”Miles Magister PL”).
  • Widok na kabiny załogi i bagażnik. (Źródło”Miles Magister PL”).
  • Miles M.14A ”Magister” wziął udział w imprezie Radawiec FLY IN- był to I Ogólnopolski Zlot Samolotów General Aviation połączony z Lotniczym Dniem Dziecka  (1.06.2019 r.). (Źródło”Miles Magister PL”).
  • Replika Bednarz Miles M.14A ”Magister” r., podczas przygotowań do II Ogólnopolskiego Mitingu Modelarskiego w Dęblinie (9.11.2019 r.). (Źródło”Miles Magister PL”).
  • Replika Bednarz Miles M.14A ”Magister” r., prezentowana na Lotniczym Pikniku Historycznym w Konstancinie (12.09.2021 r.). (Źródło”Miles Magister PL”).

Źródło:

[1] Adam Bednarz- informacje.
[2] Zbigniew Bednarz- informacje.
[3] Miles Magister PL.
[4] Paćkowska S. "To jest modelarstwo, to jest budowanie czegoś z niczego… – wywiad ze Zbigniewem Bednarzem". Głos Ziemi Bychawskiej nr 6/2018.
[5] "Zobacz jak powstaje replika samolotu Miles M.14A Magister". Strona główna | dlapilota.pl.
[6] "W MSP w Dęblinie stanęła replika brytyjskiego samolotu Miles M.14A Magister (zdjęcia). DNews – REGIONALNY PORTAL INFORMACYJNY - www ....
[7] "Militaria XX wieku – wystawa historyczna". Blog Militaria.pl - sprzęt, wydarzenia, ciekawostki.
[8] "Samoloty latały nad Parkiem Zdrojowym". Kurier Południowy.
[9] "AIR SHOW 2023 - Strefa Historyczno-Edukacyjna - podsumowanie. Strona główna - MUZEUM SIŁ POWIETRZNYCH W DĘBLINIE.

blog comments powered by Disqus