Airdrome Fokker D-VII, 2004

Ultralekki samolot sportowy, replika samolotu myśliwskiego. USA.
Ultralekki samolot sportowy Airdrome Fokker D-VII. (Źródło: ”Airdrome Aeroplanes”).

Ultralekki samolot sportowy Airdrome Fokker D-VII został zaprojektowany w 2004 r. w amerykańskiej firmie Airdrome Aeroplanes znajdującej się w Holden w stanie Missouri. Projekt samolotu opracował Robert Baslee- właściciel firmy. Samolot dostarczany jest w zestawach do samodzielnego montażu.

Jest to replika w skali 80% słynnego, niemieckiego samolotu myśliwskiego Fokker D-VII z okresu I wojny światowej, zbudowana z nowoczesnych materiałów i napędzana współczesnymi silnikami. Skala 80% wynika z konieczności przystosowania kon­strukcji do wymogów amerykańskie­go prawa lotniczego w zakresie bu­dowy samolotów ultralekkich. Oryginalna konstrukcja myśliwca była drewniana. Replika wykonana jest w technologii budowy z nitowanych rur duralowych, przez co konstrukcja jest lżejsza i trwalsza w stosunku do drewnianego oryginału. Wprowadzono też wiele zmian konstrukcyjnych, np. kółko ogonowe za­miast płozy, ha­mulce kół. Samoloty spełniają wymóg dopuszczalnych przeciążeń dla kategorii Light Sport Aircraft.

W skład dostarczanego przez firmę zestawu Deluxe wchodzą: rurki tworzące kratownicę, elementy okuć, dźwigary, wręgi, żebra, elementy usterzenia, podwozie, napędy sterów, fotel pilota, zbiornik paliwa, łoże silnika i pokrycie kadłuba oraz skrzydeł. Natomiast awionika, śmigło i silnik nie wchodzą w skład zestawu. Dostarczane są także atra­py karabinów maszynowych oraz aluminiowe kołpaki na koła. Zestaw dostarczany jest w 12 podzestawach. Pierwszy z nich zawiera elementy do budowy steru i zarazem ma na celu zapoznanie budowniczego z planami samolotu i ze sposobem jego budowy. Podzestawy można kupować po kolej, w miarę postępu prac. Producent zapewnia pełną dokumentację CAD, plany zło­żeniowe, dokumentację fotograficzną i filmową procesu technologicznego.

Samolot może być budowany przy użyciu zwykłych narzędzi ręcznych składających się z piły do ​​metalu, wiertarki, pilnika, pistoletu do nitowania, kluczy i ręcznej prasy Nico. Powierzchnia wymagana do budowy powinna być w przybliżeniu wielkości garażu jednostanowiskowego. Czas budowy z zestawu dostarczonego fabrycznie jest szacowany przez producenta na 400 h.

Do 2018 r. zbudowano co najmniej 9 lata­jących egzemplarzy.

W Polsce.

W latach 2017- 2019 w Warsztacie Lotniczym TZL Henryk Wicki zostały zmontowane 3 samoloty TZL Airdrome Fokker D-VII.

Konstrukcja:                                    
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła dwudźwigarowe. Dźwigary z rur aluminiowych. Szkielet skrzydeł wykonany z rurek duraluminiowych 6061-T6. Łączenia za pomocą blach węzłowych wykonanych z duraluminium i nitów zrywalnych. Krawędzie spływu skrzydła stanowią calowe rurki miedziane, starannie uformowane ręcznie. Pokrycie skrzydeł syntetyczną tkaniną lotniczą Ceconite. Lotki tylko na górnym płacie. Płaty górny i dolny połączone były stojakami w układzie N. Komora płatów usztywniona wykrzyżowanymi linkami.
Kadłub kratownicowy, wykonany z rurek duraluminiowych 6061-T6. Łączenia za pomocą blach węzłowych wykonanych z duraluminium i nitów zrywalnych. Pokrycie syntetyczną tkaniną lotniczą Ceconite. Przednia część kadłuba pokryta blachą duraluminiową. Kabina odkryta.
Usterzenie wykonane podobnie jak skrzydła. Pokrycie tkaniną Ceconite. Usterzenie poziome podparte od dołu zastrzałem i usztywnione linką od góry.
Podwozie klasyczne stałe. Główne dwugoleniowe z osią stałą niedzieloną osłoniętą owiewką z profilem aerodynamicz­nym i tworzącą małe skrzydełko, usztywnione wykrzyżowanymi linkami. Kółko ogonowe sterowane.

Wyposażenie: zestaw podstawowych przyrządów pilotażowo- nawigacyjnych i kontroli pracy silnika, radiostacja, transponder.
Instalacje: elektryczna.
Samoloty mogą być wyposażone w atrapy karabinów maszynowych.

Silnik- mogą być stosowane silniki o mocy od 60 do 82 kW (od 80 do 110 KM). Standardowym silnikiem jest dwusuwowy, 4- cylindrowy, chłodzony powietrzem w układzie bokser Hirth F-30 o mocy 82 kW (110 KM) lub 4- cylindrowy, chłodzony powietrzem w układzie bokser Volkswagen.
Śmigło drewniane, dwułopatowe o stałym skoku. Zbiornik paliwa o pojemności 38 l.

Dane techniczne Airdrome Fokker D-VII (wg [3]):
Rozpiętość- 7,1- 7,2 m, długość- 4,6 m, wysokość- 2,5 m, powierzchnia nośna- 13,7 m2.
Masa własna- 213- 215 kg, masa całkowita- 349- 355 kg.
Prędkość max- 165- 169 km/h, prędkość przelotowa- 150- 151 km/h, prędkość przeciągnięcia- 55 km/h, wznoszenie- 4,9 m/s, pułap- 3000 m, zasięg- 390 km.

Galeria

  • Ultralekki samolot sportowy Airdrome Fokker D-VII w widoku z lewej strony. (Źródło: Airdrome Aeroplanes).
  • Ultralekki samolot sportowy Airdrome Fokker D-VII w widoku z przodu. (Źródło: Airdrome Aeroplanes).
  • Ultralekki samolot sportowy Airdrome Fokker D-VII w widoku z tyłu. (Źródło: Airdrome Aeroplanes).
  • Airdrome Fokker D-VII, rysunek w rzutach. (Źródło: Airdrome Aeroplanes).
  • Samolot Airdrome Fokker D-VII prezentowany podczas zlotu Sun 'n Fun w 2004 r. (Źródło: Ahunt via Wikimedia Commons).
  • Samolot Airdrome Fokker D-VII w locie. (Źródło: Airdrome Aeroplanes).
  • Samolot Airdrome Fokker D-VII użytkowany w USA. (Źródło: Wikimedia Commons).

Źródło:

[1] Górzeński R. "Wielkopolska Eskadra Niepodległości". Głos Politechniki nr 2/2018.
[2] "TZL: Praca z zabytkami polega na uczeniu się...". Strona główna | dlapilota.pl.
[3] Airdrome Aeroplanes ~ Holden, MO.
[4] "Building an Airdrome Aeroplanes Fokker D.VII". KITPLANES.

blog comments powered by Disqus