Warsztat Lotniczy TZL Henryk Wicki
TZL H. Wicki K. Ćwik s.c.
KWAero Jan Kidaj, Henryk Wicki spółka cywilna

Warsztat Lotniczy TZL w Świdniku. (Źródło: Kadr z filmu ”RV8 w budowie. Warsztat Lotniczy TZL Henryk Wicki. Świdnik”).

W 2004 r. Henryk Wicki założył w miejscowości Turka warsztat lotniczy TZL. Do jego powstania doprowadził tragiczny zbieg okoliczności. W tym samym roku, w katastrofie samolotu szkolno- treningowego PZL TS-8 "Bies" w Góraszce, zginął jego serdeczny przyjaciel Zbyszek Korneluk. Zostawił on po sobie kilka niedokończonych prac, m.in. remontował samolot TS-8 "Bies". Henryk Wicki czuł się w obowiązku wobec przyjaciela, zatem postanowiłem dokończyć jego pracę. W ten sposób doszło do uruchomienia pierwszego warsztatu, prowadzonego na pół etatu.  Początkowo wsparcia udzielili mu Dariusz Krzowski i Edward Kuraszewicz, którzy zostali również wspólnikami w oficjalnie zarejestrowanej firmie. Firma TZL H. Wicki K. Ćwik s.c. została zarejestrowana 1.02.2006 r. Firma kilkakrotnie zmieniła siedzibę. Początkowo mieściła się we wspomnianej Turce, później w miejscowości Motycz i w Uniszowicach.

Przyjaciele i znajomi, jeszcze przed rejestracją, nowo powstały warsztat nazywali Tureckimi Zakładami Lotniczymi, nawiązując w ten sposób do nazwy miejscowości. Dowcipna nazwa bardzo się wspólnikom spodobała, również ze względu na kontekst historyczny, ale na wszelki wypadek, nie chcąc odpowiadać na krępujące pytania ambasady Turcji na temat nowo powstałych, tureckich zakładów na ziemi polskiej”, woleli ją zarejestrować w formie skróconej- TZL.

Działalność firmy ukierunkowana jest na naprawy, obsługę i budowę samolotów kategorii specjalnej. Warsztat specjalizuje się także w remontach samolotów i silników zabytkowych. Bardzo szybko zgłosili się klienci z montażem samolotów firmy Van's Aircraft, Inc.. Są to samoloty jednosilnikowe, sprzedawane w formie zestawów do budowania. Do 2017 r. zbudowano Vans RV-7A: SP-YCD, RV-7A: SP-YLW, RV-7: SP-YHP, Vans RV-9: SP-YCL, Vans RV-8: SP-YMM, Vans RV-10: SP-YRV, RV-10: SP-YZT. Realizowany był montaż trzech kolejnych samolotów z rodziny RV: RV-7, RV-10 i Vans RV-14.

Pod koniec 2013 r. nastał kryzys i na chwilę działalność firmy została zawieszona, natomiast 25.08.2014 r. firma zaprzestała wykonywania działalności gospodarczej. Henryk Wicki otrzymał kilka zleceń w Niemczech, wyremontował cztery silniki Asz-82 przeznaczone do zabudowy na samolocie Focke-Wulf Fw-190, znakomitym niemieckim myśliwcu z czasów II wojny światowej. Dzięki tym zleceniom mógł ponownie uruchomić swój warsztat.

W czerwcu 2015 r. powstał w Świdniku Warsztat Lotniczy TZL Henryk Wicki.

Prowadzono odbudowę lub naprawę takich samolotów, jak TS-8 "Bies", Jakowlew Jak-12, PZL-101 "Gawron", CSS-13, a także amerykańskiego Stinson 108 "Voyager", który został wręcz odbudowany ze złomu. Remonty silników: AI-14, WN-3, M-11, M-337, Argus AS-10, Bristol "Merkury" VS2, z jedynego, zachowanego egzemplarza samolotu PZL P-11c, uznawanego powszechnie za najcenniejszy egzemplarz w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Na zlecenie Politechniki Poznańskiej zbudowano 3 samoloty ultralekkie Airdrome Fokker D-VII- repliki samolotów myśliwskich Fokker D-VII z okresu pierwszej wojny światowej. Powstały one w ramach programu Wielkopolska Eskadra Niepodległości dla uświetnienia setnej rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego. W związku z tym kilku studentów z politechniki odbyło wakacyjne praktyki w warsztacie.

W 2018 r. rozpoczęto prace nad własną konstrukcją. Została zbudowana replika przedwojennego samolotu szkolnego RWD-8. Pierwszy egzemplarz TZL RWD-8 został oblatany w 2020 r., drugi- w 2021 r. W listopadzie 2020 r., do jego budowy, została zawiązana spółka KWAero Jan Kidaj, Henryk Wicki spółka cywilna. Jej udziałowcem został Jan Kidaj- prezes lubelskiego Aliplastu, pilot i przedsiębiorca. Jednak wkrótce Jan Kidaj wycofał się ze spółki, której działalność została zawieszona w listopadzie 2021 r.

W 2019 r. Henryk Wicki wyremontował silnik gwiazdowy Continental W670, który stanowi napęd amerykańskiego czołgu M3 Stuart. Właścicielem silnika jest hobbysta militariów z Łodzi, który ma małe muzeum i zapragnął postawić w nim czołg. Wynalazł w Australii Stuarta, którego ściągnął do Polski z dwoma silnikami.

W 2022 r. rozpoczęto budowę repliki samolotu zawodniczego RWD-6. W 2023 r. w planach była budowa repliki samolotu obserwacyjnego Lublin R-XIII. W tym samym roku powstał pomysł budowy nielatającej repliki samolotu obserwacyjnego LWS-3 "Mewa".

Konstrukcje:
TZL Airdrome Fokker D-VII, 2018, ultralekki samolot sportowy, replika samolotu myśliwskiego.
TZL RWD-8, 2020, samolot sportowy- replika samolotu szkolnego.
TZL RWD-6, 2024, samolot sportowy- replika samolotu zawodniczego.

Galeria

  • Budowa samolotu ultralekkiego Airdrome Fokker D-VII w Warsztacie Lotniczym TZL w Świdniku. (Źródło: Politechnika Poznańska).
  • Budowa kadłuba repliki samolotu RWD-6 w Warsztacie Lotniczym TZL w Świdniku. (Źródło: Warsztat Lotniczy TZL Henryk Wicki).
  • Budowa kadłuba repliki samolotu RWD-6 w Warsztacie Lotniczym TZL w Świdniku. (Źródło: Warsztat Lotniczy TZL Henryk Wicki).
  • Budowa kadłuba repliki samolotu RWD-6 w Warsztacie Lotniczym TZL w Świdniku. (Źródło: Warsztat Lotniczy TZL Henryk Wicki).

Źródło:

[1] "Czarny Piotruś polskiego lotnictwa- Świdnik Air Festival". Świdnik Air Festival: Home One.
[2] "Budowa repliki samolotu RWD-6 w zakładach TZL w Świdniku – geneza i cel". Strona główna | dlapilota.pl.
[3] Nowak P. "Samolot to nie jest zabawka dla bogatych ludzi". Kurier Lubelski Plus: Artykuły.
[4] Mazur J. "Skrzydlate czołgi". Dwutygodnik Głos Świdnika – Najnowsze wiadomości z ....
[5] OWG Ogólnopolska Wyszukiwarka Gospodarcza - o firmach ....
[6] "Glassowka 21 10 2023 Repliki samolotów RWD zbudowane przez Henryka Wickiego (TZL)".
[7] Górzeński R. "Wielkopolska Eskadra Niepodległości". Głos Politechniki nr 2/2018.

blog comments powered by Disqus