VI Oktjabr, 1923

W lutym 1921 r. uległ zniszczeniu pierwszy radziecki sterowiec "Krasnaja Zwjezda". Wykonał tylko sześć lotów i dowództwo lotnictwa było niezadowolone z takiego obrotu sprawy. Został wówczas zlikwidowany oddział sterowców przy Wyższej Wojennej Szkole Lotniczej w Piotrogrodzie.
Kadeci i nauczyciele Szkoły zebrali swoje skromne oszczędności i zbudowali nowy sterowiec, również typu miękkiego. Do jego budowy użyto powłok starych balonów obserwacyjnych. Do napędu zastosowano silnik o mocy 77 kW (105 KM).
Sterowiec otrzymał nazwę VI Oktjabr. Po raz pierwszy wzbił się w powietrze 27.11.1923 r. Następnego dnia wykonał lot z Salizi do Piotrogrodu, gdzie przeleciał nad Newskim Prospektem i Instytutem Smolnym. Drugi lot okazał się zarazem ostatnim. Powłoka przepuszczała zbyt dużo gazu, więc eksploatację sterowca przerwano.
W Polsce.
Dowódcą sterowca VI Oktjabr był Wiktor Niżewski- Rosjanin o polskich korzeniach.
Dane techniczne VI Oktjabr (wg [2]):
Długość- 39,2 m, średnica max- 8,2 m, objętość- 1700 m3.
Galeria
Źródło:
[1] Нижевский Виктор Львович. Офицеры русской императорской армии.[2] Белокрыс А. "Девятьсот часов неба. Неизвестная история дирижабля СССР-В6". Wydawnictwo Рaulsen. Moskwa, 2017.
[3] Обухович В. А., Кульбака С. П. "Дирижабли на войне". Wydawnictwo Издательство АСТ. Mińsk, Moskwa, 2000.
[4] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.