GP 12 "Flex", 2015

Projekt ultralekkiego szybowca lub motoszybowca. Polska.
Projekt ultralekkiego szybowca lub motoszybowca GP 12 ”Flex”. (Źródło: Peszke S.C.).

Grzegorz Peszke- główny konstruktor firmy Peszke S.C.- opracował modele rozwojowe szybowca GP 10 "Axis": treningowe GP 11 "Pulse" i GP 12 "Flex", wyczyno­we GP 14 "Velo" w klasie 13,5 metrowej oraz GP 15 "Jeta" w klasie 15- metrowej.

Model GP 12 "Flex", w porównaniu do GP 11 "Pulse" jest uzupełniony o klapolotki, chowane podwozie główne (w opcji elektrycznie), które zasadniczo poprawia doskonałość aerodynamiczną szybowca. Ponadto istnieje możliwość stosowania w nim balastu wodnego, dla zwiększenia obciążenia powierzchni nośnych i przez to dynamiki lotu. Wzmocniona struktura szybowca daje możliwość ustalenia wyższych limitów dopuszczalnych przeciążeń oraz prędkości.

Spektrum jego zastosowania jest bardzo szerokie, uniwersalność konstrukcji (szczególnie przy zastosowaniu opcjonalnego napędu elektrycznego) pozwala wykonywać loty od szkoleniowych, po zawodnicze, pilotom o różnym poziomie umiejętności.

GP 12 "Flex" może występować w wersji GP 12 E z chowanym napędem elektrycznym, pozwalającym na samodzielny start. Ciąg zapewnia pchające, składane, dwułopatowe śmigło naszej produkcji, o średnicy jednego metra. Partnerem w tej dziedzinie jest czeska firma JETI, która przygotowała kompletny układ napędowy, wraz z akumulatorami, regulatorem i ładowarką. Podstawowy zestaw zawiera silnik elektryczny o  mocy 15 kW i 20 kg baterii o pojemności 4 kWh, który pozwala na trzykrotny samodzielny start szybowca i każdorazowe osiągnięcie wysokości ok. 500 m lub pojedynczy start i osiągnięcie pułapu 500 m oraz dolot 100 km.

Prace nad projektem GP 12 były prowadzone w latach 2014- 2015, jednak do końca 2021 r. prototyp nie został zbudowany.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy średniopłat wolnonośny o konstrukcji z kompozytów z włókien szklanych i węglowych.
Kabina zakryta.
Podwozie jednotorowe- koło główne i kółko ogonowe. Koło podwozia głównego chowane w locie i  wyposażone w hydrauliczny hamulec tarczowy.

Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów.
Instalacja elektryczna z akumulatorem 12 V/10 Ah, automatyczny system spinania układów sterowania, zintegrowana antena w ogonie, hak holowniczy, system wentylacyjny. Balistyczny system ratunkowy GRS Galaxy.
Wyposażenie opcjonalne: instalacja tlenowa, przyrządy pokładowe glass cockpit.

Silnik:
- GP 12 E- pomocni­czy silnik elektryczny o mocy 15 kW, chowany w kadłub (pantograf). Śmigło pchające, aeroelastyczne dwułopatowe. Akumulatory litowo- jonowe umieszczone w skrzydłach o masie 20 kg i pojemności 4 kWh.

Dane techniczne GP 12 (wg [5]):
Rozpiętość- 13,45 m, długość- 6,34 m, wysokość- 1,224 m, powierzchnia nośna- 7,2 m2.
Masa własna: 130 kg, masa w locie max- 324 kg.
Prędkość dopuszczalna- 220 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h, opadanie minimalne- 0,53 m/s przy prędkości 80 km/h, doskonałość- 41 przy prędkości 90 km/h, prędkość lotu przy opadaniu 2,0 m/s- 175- 195 km/h.

Dane techniczne GP 12 E (wg [5]):
Rozpiętość- 13,45 m, długość- 6,34 m, wysokość- 1,224 m, powierzchnia nośna- 7,2 m2.
Masa własna: 165 kg, masa w locie max- 324 kg, masa w locie max w klasie ultralekkiej- 322,5 kg.
Prędkość dopuszczalna- 220 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h, opadanie minimalne- 0,53 m/s przy prędkości 80 km/h, doskonałość- 41 przy prędkości 85 km/h, prędkość lotu przy opadaniu 2,0 m/s- 175- 195 km/h.

Galeria

  • GP 12 ”Flex”, rysunek w rzutach. (Źródło: Peszke S.C.).
  • GP 12 E ”Flex”, rysunek w rzutach. (Źródło: Peszke S.C.).

Źródło:

[1] Murawski T. "Przegląd polskich szybowców 1945- 2017. Warszawa 2017.
[2] "O szybowcach Grzegorza Peszke na styczniowej Glassówce". Portal · dlapilota.pl.
[3] "Peszke S.C.: Przygotowujemy całkiem pokaźną linię modelową szybowców". Portal · dlapilota.pl.
[4] "Peszke S.C.: Lekki szybowiec wyczynowy o innowacyjnej konstrukcji skrzydła…". Portal · dlapilota.pl.
[5] GP Gliders - the evolution of performance.

blog comments powered by Disqus