Boczkowski szybowiec, 1932
![](http://www.samolotypolskie.pl/uploads/Products/product_15909/preview_Boczkowski_szybowiec_00.jpg)
W dniu 27.12.1932 r. Piotr Boczkowski zgłosił do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej projekt szybowca własnej konstrukcji. Patent udzielono 26.06.1933 r.
Przedmiotem niniejszego wynalazku był szybowiec, wyposażony w przesuwany wzdłuż podłużnej osi szybowca ciężar, który ma za zadanie zmianę położenia środka ciężkości szybowca oraz zmianę położenia steru wysokościowego.
Na osi symetrii skrzydeł szybowca umieszczone są od spodu dwie płytki, do których są przymocowane łapki podtrzymujące dwie równoległe szyny, ułożone względem siebie pod kątem prostym. Na powyższych szynach jest umieszczony przesuwny ciężar, np. kulka, która podczas przesuwu w jednym lub drugim kierunku napotyka na swej drodze dźwignię, osadzoną przegubowo na osi, osadzonej z kolei w łożyskach wsporników, przymocowanych do szyn. Drugi dolny koniec dźwigni jest połączony przegubowo za pomocą sworznia z drążkiem, którego drugi koniec jest połączony za pomocą sworznia z dźwignią steru wysokościowego. W końcach szyn są przewidziane zabezpieczenia przeciw wypadnięciu kulki w postaci pokryw.
Przesuwany ciężar w postaci kulki może być zastąpiony przez przesuwne na szynach siedzenie pilota, a wówczas zmianę położenia środka ciężkości całego układu szybowca uzyskuje się przez zmianę położenia środka ciężkości ciała pilota zależnie od jego woli.
Zastrzeżenie patentowe.
Szybowiec, znamienny tym, że posiada przesuwny wzdłuż podłużnej osi szybowca ciężar, np. w postaci kulki, (względnie ruchomego siedzenia pilota), toczącej się wzdłuż szyn, oraz dźwignię, umieszczoną na drodze przesuwu ciężaru i sprzęgniętą układem dźwigni i drążka ze sterem wysokościowym, dzięki czemu podczas przesuwu ciężaru następuje zmiana położenia środka ciężkości układu szybowca i jednoczesna zmiana położenia steru wysokości, wywołując podnoszenie, względnie opadanie szybowca.
Galeria
Źródło:
[1] Piotr Boczkowski (Warszawa, Polska). Szybowiec. Opis Patentowy Nr 18683. Warszawa 6 listopada 1933.