Gaweł Nieuport 24 bis, 2015

Samolot ultralekki- replika myśliwca z okresu I wojny światowej. Polska.
Jacek Gaweł i szkielet samolotu ultralekkiego- repliki myśliwca Gaweł Nieuport 24 bis. Źródło: Nowiny 24 - Wiadomości Rzeszów, Wiadomości Podkarpacie).

Prawdopodobnie w 2012 r. Jacek Gaweł rozpoczął budowę samolotu ultralekkiego Gaweł Nieuport 24 bis, czyli repliki myśliwca z okresu I wojny światowej Nieuport 24 bisC1. Samolot miał być trzecim i zarazem ostatnim elementem składowym Podkarpackiej Eskadry Nieuportów. Postanowiła ją zbudować kilka lat wcześniej trójka przyjaciół, których połączyła miłość do latania i pięknych starych konstrukcji lotniczych: Krzysztof Cwynar zbudował replikę Cwynar Nieuport 11, natomiast Waldemar Mazera wykonał replikę Mazera Nieuport 17. Konstrukcyjnie są to samoloty zbliżone do siebie, wizualnie nieco się różnią.

Początkowo, szkielet samolotu budował w garażu Krzysztofa Cwynara w Bliznem, bo łatwiej było konsultować się i ustalać szczegóły głównej konstrukcji nośnej maszyny. W celu wykończenia przewiózł samolot do specjalnej hali obok swego domu w podrzeszowskim Krasnem. Praca przy budowie repliki starego samolotu była bardzo czasochłonna, wymagała wielkiej cierpliwości i precyzji. Największym problemem budowniczego był brak czasu. Poszczególne elementy trzeba wielokrotnie przymierzyć, nieraz przyciąć z dokładnością do setnej części milimetra, przed połączeniem na stałe z główną konstrukcją. Samolot musi być bardzo lekki i wytrzymały.

Francuski oryginał samolotu wykonywany był z drewna i stali. Główna konstrukcja repliki powstała z rur duraluminiowych, które zostały sprowadzone ze Stanów Zjednoczonych. Samolot miał być napędzany nowoczesnym silnikiem renomowanej firmy Rotax. Śmigło samolotu miało być nowoczesne, ale wyglądem miało przypominać oryginał z czasów I wojny światowej.

W połowie 2014 r. główna konstrukcja samolotu była już właściwie gotowa. Całość kadłuba miała być pokryta specjalnym płótnem Ceconite, również sprowadzonym  z USA. Budowę samolotu prowadzono zgodnie z międzynarodowymi przepisami. Jacek Gaweł często kontaktował się z inspektorami ze Słowacji, gdzie docelowo samolot miał być zarejestrowany. Południowi sąsiedzi mieli bowiem klasę wagową samolotów ultralekkich 240 kg, której w Polsce nie było.

Po zakończeniu budowy Nieuport 24 bis miał być przewieziony na lotnisko w Starej Wsi. Pierwszy oblot samolotu, zgodnie z przepisami miał wykonać pilot oblatywacz. W połowie 2015 r. budowa samolotu była nadal prowadzona, gotowy był kadłub maszyny, usterzenie i podwozie. Najprawdopodobniej samolot nie został ukończony.

Źródło:

[1] Siwak S. "Biznesmen z Krasnego buduje replikę francuskiego myśliwca". Nowiny 24 - Wiadomości Rzeszów, Wiadomości Podkarpacie.
[2] Siwak S. "Budują podkarpacką eskadrę starych samolotów". Nowiny 24 - Wiadomości Rzeszów, Wiadomości Podkarpacie.

blog comments powered by Disqus