Cwynar Nieuport 11, 2014

Samolot ultralekki- replika myśliwca z okresu I wojny światowej. Polska.
Replika samolotu myśliwskiego Nieuport 11 zbudowana przez Krzysztofa Cwynara. Samolot po ukończeniu budowy, maj 2014 r. Źródło: Latające Repliki).

W 2005 r. Krzysztof Cwynar zakończył budowę ultralekkiego samolotu GP-5 i zaczął szukać kolejnego wyzwania. Pomysł, żeby wybudować samolot z lat I wojny światowej kiełkował w głowie pana Krzysztofa od momentu, gdy zobaczył film Asy przestworzy. Ponadto zbliżały się także obchody 100-lecia jej wybuchu i kolejnych bitew czy też kampanii. Pojawiając się na zlotach samolotów dość szeroko namawiał do tego pomysłu też środowisko lotnicze, niestety bez odzewu. Po podjęciu decyzji kupił 6 różnych modeli plastikowych samolotów w skali 1:48 z czasów I Wojny Światowej. Zbudował je, a potem postawił na półce i przez dwa miesiące się im przyglądał. Po dłuższej ocenie zdecydował, że będzie to właśnie Nieuport 11C1 "Bébé". Potem poszukał w Internecie więcej informacji na jego temat i okazało się, że ma on opinię samolotu przyjaznego, przyjemnie latającego i niezawodnego.

Zakupił w kanadyjskiej firmie Circa Reproductions Inc. plany repliki Circa Reproductions Nieuport 11 w skali 7/8. W stosunku do pierwowzoru różnił się technologią produkcji. Plany uwzględniały technologię budowy z rur duralowych, przez co konstrukcja jest lżejsza i trwalsza w stosunku do drewnianego oryginału. Zakładały też wiele zmian konstrukcyjnych. Zastosowano współczesny profil płata. Dzięki temu samolot ten jest normalną konstrukcją i nie ma jakiś zaskakujących właściwości w powietrzu. Krzysztof Cwynar uznał, że główne węzły konstrukcyjne, czyli łączenie skrzydeł, kadłuba i usterzenia, były zbyt delikatne. Wprowadził więc zmiany w ich konstrukcji. Oryginał i plany kanadyjskie miały jednodźwigarowe dolne skrzydło. W oryginalnych samolotach Nieuport skrzydła się skręcały, podobnie się działo w innych replikach. Budowniczy wprowadził więc skrzydło dwudźwigarowe. Współczesne są także na­pędy sterów kierunku i wysoko­ści. W samolocie zabudowano motocyklowy, widlasty silnik Hyosung GT650, którego adaptację do celów lotniczych przeprowadził także Krzysztof Cwynar.

Budowę rozpoczął w 2010 r. Samolot powstał w ciągu czterech lat, ale z długimi przerwami z różnych powodów. Setna rocznica wybuchu I Wojny Światowej była jeszcze daleko, więc nie było ciśnienia na zwiększenie intensywności prac. Wymagały one jednak wiele wysiłku, działań budowlanych i instalacyjnych. Budowa była prowadzona pod nadzorem SFUL (Słowackiej Federacji Lotnictwa Ultralekkiego). Przed pierw­szym lotem płatowiec przeszedł próbę statyczną z obciążeniem 6.

Oblot repliki Nieuport 11 miał miejsce w maju 2014 r. (wg PLAR- w maju 2015 r.- informacja błędna) na lądowisku Stara Wieś koło Brzozowa. Próby w locie przeprowadzał osobiście budowniczy samolotu. 7 czerwca, w czwartym locie, samolot na skutek awarii silnika lądował w terenie przygodnym i został poważnie uszkodzony. Wypadek ten stał się pretekstem do zbudo­wania samolotu niemal od nowa, lecz z całym szeregiem ulepszeń, tak aby był bezpieczniejszy. Uszkodzenia udało się usunąć w ciągu pięciu tygodni. Wtedy też samolot wyposażono w sprawdzony silnik Rotax 912. Następnie budowniczy musiał dokończyć próby i zarejestrować samolot. Samolot został zarejestrowany na Słowacji i otrzymał znaki OM-M417. Malowanie samolotu nawiązuje do okresu bitwy pod Verdun w 1916 r.- jest to osobiste malowanie francuskiego asa hrabiego Armanda de Turrene.

Samolot pilotuje się bardzo przyjemnie i w zasadzie sam ląduje. Trzeba jednak posiadać doświadczenie z tylnym kółkiem i uważać na boczny wiatr, a to ze względu na duże powierzchnie boczne. Wy­starcza mu do lądowania 200 m, a do startu zaledwie 120 m pasa.

Pierwszą imprezą na której Nieuport pokazał się w powietrzu był piknik lotniczy w Krośnie, który odbył się 20.09.2014 r. Wcześniej konstrukcja była wystawiana na tragach poznańskich na stoisku polskiego stowarzyszenia motoszybowcowego. Od tego czasu samolot można było oglądać podczas wielu lotniczych imprez oraz rekonstrukcji historycznych na terenie zarówno Polski, jak i Europy, np.:
Poznański Aerofestival (2015), Odyseja Historyczna Kutno 2015 w Leszczynek k. Kutna, Piknik Lotniczy w Krośnie 2015, XII Małopolski Piknik Lotniczy w Krakowie 2016, rekonstrukcja historyczna Bitwy pod Gorlicami w dniu 30.04.2017 r., gdzie pierwszy raz na niebie pojawiły się razem repliki Nieuport-11 i Nieuport-17, XIII Małopolski Piknik Lotniczy w Krakowie 2017 , Slovak International Air Fest w Sliac 2017, III Podkarpackie Pokazy Lotnicze 2017, I Podkarpacki Zlot Samolotów Lekkich 2018, XIV Małopolski Piknik Lotniczy w Krakowie 2018, rekonstrukcji Bitwy Warszawskiej 2018, Rekonstrukcja Bitwy pod Gorlicami 2019, XV Małopolski Piknik Lotniczy w Krakowie 2019.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy półtorapłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła dolne dwudźwigarowe. Po­krycie skrzydeł wykonane z tkaniny Poly- Fiber.
Kadłub konstrukcji kratownicowej z rur duralowych 6001. Po­krycie kadłuba wykonane z tkaniny Poly- Fiber. Kabina odkryta.
Usterzenie klasyczne.
Podwozie w układzie klasycznym z kółkiem tylnym, stałe.

Silnik- motocyklowy, dwucylindrowy w układzie V, chłodzony cieczą Hyosung GT650 o mocy startowej ok. 54 kW (74 KM) dostosowany do celów lotniczych. Wymieniony później na silnik Rotax 912 o mocy 74 kW (100 KM). Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe.
Zbiornik paliwa o pojemności 42 l.

Dane techniczne Nieuport 11 replika (wg różnych źródeł):
Masa własna- ok. 260 kg, masa użyteczna- 100 kg, masa startowa max- 360 kg.
Prędkość użytkowa- od 110 do 130 km/h (lub 110-140 km/h), prędkość oderwania- 60 km/h, długość startu- ok. 200 m, długość lądowania- 150 m.

Galeria

  • Na obchody 95. rocznicy bitwy nad Wkrą w Borkowie Nieuport 11 przybrał barwy wojska polskiego, które stoczy krwawą walkę z bolszewikami. (Źródło: Latające Repliki - Facebook).
  • Repliki samolotów myśliwskich Nieuport 11 i Nieuport 17 na lądowisku Stara Wieś. 2016 r. (Źródło: Latające Repliki - Facebook).
  • Nieuport 11 z makietą karabinu maszynowego zamontowaną na górnym płacie. (Źródło: Latające Repliki - Facebook).
  • Piękne ujęcie samolotu Nieuport 11 w locie. (Źródło: Latające Repliki - Facebook).
  • Samoloty (od lewej) Nieuport 17 i Nieuport 11 w locie w szyku. (Źródło: Latające Repliki - Facebook).

Źródło:

[1] "Nieuporty nad Mazowszem. Jak w 1920". Przegląd Lotniczy Aviation Revue 10/2018.
[2] "Replika Nieuport 11: „Samolot powstał w ciągu czterech lat…”". Portal · dlapilota.pl.
[3] "Replika Nieuport 11: „Najciekawszy był odzew ze strony oglądających…”". Portal · dlapilota.pl.
[4] "Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Raport Końcowy nr 800/14. Wypadek. Samolot ultralekki- replika myśliwca z okresu I wojny światowej". Warszawa, dnia 14 sierpnia 2014 r.
[5] Latające Repliki - Facebook.

blog comments powered by Disqus