Circa Reproductions Nieuport 11, 1984
Na początku lat 1980- tych Graham Lee, kanadyjski konstruktor i miłośnik samolotów z okresu I wojny światowej, opracował projekt repliki samolotu myśliwskiego Nieuport 11C1 "Bébé" w skali 7/8. Samolot został pomniejszony, ponieważ miał zmieścić się w kategorii samolotów ultralekkich. Była to jedna z pierwszych replik samolotów z I wojny światowej dostępna na rynku. Utorowała ona drogę innym firmom, które opracowały wiele planów i zestawów różnych samolotów z tego okresu. Prototyp samolotu Circa Reproductions Nieuport 11 został zarejestrowany w Kanadzie w kategorii samolotów ultralekkich i otrzymał znaki C-IRCA. Został oblatany w lipcu 1984 r. Przeszedł 10- godzinne próby w locie. Następnie został przewieziony na przyczepie do Oshkosh, gdzie został zaprezentowany na Zlocie Stowarzyszenia Eksperymentalnych Statków Powietrznych. W 1989 r. na Zlocie w Oshkosh samolot otrzymał nagrodę Grand Champion Light Plane.
Oryginalna konstrukcja myśliwca była drewniana. Plany repliki uwzględniały technologię budowy z rur duralowych, przez co konstrukcja jest lżejsza i trwalsza w stosunku do drewnianego oryginału. Zakładały też wiele zmian konstrukcyjnych, np. kółko ogonowe zamiast płozy, hamulce kół. Zastosowano współczesny profil płata.
Zestawy planów samolotu Circa Reproductions Nieuport 11 są dostarczone przez firmę Circa Reproductions Inc., założoną przez Grahama Lee. Rysunki konstrukcyjne zawierają ponad 100 stron rysunków, szkiców montażowych i uwag konstrukcyjnych. Natomiast amerykańska firma Leading Edge Air Foils z Peyton (Colorado) produkowała zestawy tego samolotu przeznaczone do samodzielnego montażu. Wg konstruktora samolot jest bardzo łatwy w pilotażu, nawet przez początkujących pilotów. Przewiduje on, że budowa samolotu powinna zająć ok. 700 roboczogodzin.
Do 2003 r. zbudowano ponad 300 egz., większość w Stanach Zjednoczonych. Jest tam np. grupa przyjaciół, którzy w jednym miejscu zbudowali 13 replik Nieuport 11. Wszystkie malowane w oryginalne barwy, stylizowane na pilotów latających w eskadrze Lafayette. Niestety, pierwszy egzemplarz został rozbity w czasie prób.
W Polsce.
W latach 2010- 2014 Krzysztof Cwynar, na bazie zakupionych planów repliki Circa Reproductions Nieuport 11, zbudował samolot ultralekki Cwynar Nieuport 11.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy półtorapłat o konstrukcji metalowej.
Szkielet skrzydeł i kadłuba wykonany z rurek duraluminiowych 6061-T6. Łączenia za pomocą blach węzłowych wykonanych z duraluminium 2024-T3 i nitów zrywalnych. W pewnym momencie dostępne były również spawane kadłuby z rur stalowych. Skrzydła, kadłub i usterzenia pokryte tkaniną lotniczą. Osłona silnika w kształcie podkowy. Kabina odkryta.
Podwozie w układzie klasycznym, stałe. Koła główne szprychowe o wymiarach 24 cale, wyposażone w hamulce. Pod tylną częścią kadłuba montowano opcjonalnie płozę lub kółko ogonowe.
Silnik- mogą być stosowane silniki: Rotax 447 o mocy 30 kW (40 KM), Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM) lub samochodowy Volkswagen.
Dane techniczne Circa Reproductions Nieuport 11 (wg [3]):
Rozpiętość- 6,55 m, długość- 5,03 m, wysokość- 2,01 m, powierzchnia nośna- 10,6 m2.
Masa własna- 115- 136 kg, masa startowa- 249 kg.
Prędkość dopuszczalna- 153 km/h, prędkość max- 137 km/h, prędkość przelotowa- 100- 129 km/h, prędkość przeciągnięcia- 44- 48 km/h, rozbieg- 76 m, dobieg- 69 m.
Galeria
Źródło:
[1] "Nieuporty nad Mazowszem. Jak w 1920". Przegląd Lotniczy Aviation Revue 10/2018.[2] "Replika Nieuport 11: „Samolot powstał w ciągu czterech lat…”". Portal · dlapilota.pl.
[3] Graham Lee Nieuport.