Celier Aviation "Xenon 3 XL", 2008

Wiatrakowiec. Polska / Francja.
Trzymiejscowy wiatrakowiec Celier Aviation ”Xenon 3 XL”. (Źródło: archiwum).

”Xenon 3 XL” (inne oznaczenie ”Xenon XL” lub ”Xenon 2 XL”) to pierwszy na świecie trzymiejscowy kabinowy wiatrakowiec, zbudowany w firmie Celier Aviation Artur Trendak bazie dwumiejscowego Celier Aviation "Xenon 2". Projekt opracował Raphael Celier. Zastosowano w niej kabinę i wirnik z poprzedniej wersji. Jeden fotel został umieszczony centralnie dla pilota na przodzie i dwa ustawione rzędowo za nim. Kabina nowego wiatrakowca posiada dodatkowe szyby na wysokości foteli dla pasażerów. Wiatrakowiec został wyposażony w najnowocześniejszą awionikę, która oferuje pilotom standard pilotażu rodem z samolotów komunikacyjnych.

Wersja została opracowana w 2008 r. Prace konstrukcyjne trwały zaledwie ok. czterech miesięcy. Próbne oblatywanie konstrukcji nastąpiło na początku maja 2008 r. Wypadło pomyślnie i w dniu 10.06.2008 r. wersja została zaprezentowana publicznie.

Był to wówczas jedyny wiatrakowiec na świecie, który był w stanie unieść więcej niż był jego własny ciężar (w wersji o konstrukcji z włókna węglowego): 290 kg całkowitej masy własnej do ładunku 310 kg.

Konstrukcja.
Trzymiejscowy wiatrakowiec.
Kabina zakryta, układ siedzeń 1 + 2.
Podwozie stałe, trójkołowe, ze sterowanym kołem przednim.

Silnik- Rotax 912RST o mocy 99 kW (135 KM) lub Rotax 914 UL2 Turbo o mocy 85 kW (115 KM).

Dane techniczne "Xenon 3 XL" (wg [2]):
Średnica wirnika- 8,8 m.
Masa własna- 300 kg, masa startowa max- 600 kg.
Prędkość max- 155 km/h, prędkość przelotowa- 110- 120 km/h, wznoszenie- 4 m/s, czas lotu- do 5 h.

Źródło:

[1] Śliwiński A. ”Xenon XL”. Lotnicza Polska.
[2] Gyrocopter sales, distribution and training.
blog comments powered by Disqus