Kopania śmigłowiec, 1998

Śmigłowiec amatorski. Polska.
Śmigłowiec Zygmunta Kopani. (Źródło: Koziarczuk L. ”Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002”).

W latach 1997- 1998 Zygmunt Kopania zbudował jednomiejscowy śmigłowiec w układzie klasycznym ze śmigłem ogonowym.

W 1998 r. konstruktor przeprowadził naziemne próby swego śmigłowca, jednak moc silnik okazała się zbyt mała do przeprowadzenia startu. Śmigłowiec nie latał.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy śmigłowiec w układzie klasycznym.
Układ nośny śmigłowca składał się z dwułopatowego wirnika, tarczy sterującej i układu sterowania ogólnym i cyklicznym skokiem łopat. Drążek sterowania śmigłowcem- górny, bezpośrednio połączony z talerzem tarczy sterującej. Uchwyt skok- moc umieszczony po lewej stronie fotela pilota. Łopaty o konstrukcji drewniano- metalowej, wykonane z wykorzystaniem jesionowych desek i duralowej blachy. Sterowanie skokiem ogonowego śmigła za pomocą połączeń linkowych połączonych z pedałami sterowania nożnego.
Kadłub wykonany z rur duralowych. Belka ogonowa- rurowa, podparta dwiema podpórkami, nad nią umieszczony wał napędu śmigła, który obracał się w teflonowych łożyskach.
Podwozie trójkołowe, stałe. Koła główne amortyzowane.

Silnik- dwucylindrowy samochodowy silnik Trabant P64 o mocy 20 kW (27 KM), który zamontowano cylindrami do dołu. Napęd przenoszony był od silnika za pośrednictwem przekładni pasowej do głównego reduktora, który został wykonany z tylnego mostu samochodu Syrena.

Dane techniczne Kopania śmigłowiec (wg [1]):
Średnica wirnika- 6,5 m.
Masa własna- 200 kg.

Galeria

  • Zygmunt Kopania w swoim śmigłowcu. (Źródło: Koziarczuk L. ”Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002”).

Źródło:

[1] Koziarczuk L. "Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002. Katalog  konstrukcji  wiropłatów  ZSRR, Polski i państw WNP". Wydanie 3. Wydawnictwo Weża-Druk. Łuck 2013.
blog comments powered by Disqus