Kowalski samolot nr 1, 1910
W 1910 r. Jan (John) Kowalski, mieszkający w USA, zbudował w Aspinwall w Pensylwanii samolot.
Wiosną 1910 r. samolot rozbił się podczas próby startu.
Wg [2]- jesienią 1911 r., polska prasa polonijna pisała, że zbudował samolot swego pomysłu. W listopadzie 1911 r. wystawił go na sprzedaż, po wypadku jakiemu uległ, łamiąc sobie przy tym dwa żebra. Pisano przy tym, że tak obrzydził sobie powietrzną jazdę, że więcej znać jej nie chce.
W 1912 r. zbudował swój drugi samolot.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Płat o dużym wzniosie (bez sterowania poprzecznego) o płaskim profilu, jednostronnie kryty płótnem.
Kadłub kratownicowy o przekroju trójkątnym. Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne (czterokołowe) stałe.
Silnik- ze śmigłem ciągnącym.
Dane techniczne (wg [1]):
Rozpiętość- ok. 15 m, długość- ok. 11 m, wysokość- ok. 5 m.
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.[2] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.