Sawieliew-Zalewski samolot bombowy, 1915
Z 19.09.1915 r. pochodzą rysunki opracowanego przez nich w Smoleńsku samolotu. Prezentują dwumiejscowy, czteropłatowy samolot bombowy, z przodu- w osi kadłuba- uzbrojony w karabin maszynowy. Autorzy projektu zakładali, że samolot ten, z trzema silnikami typu Cheneau o mocy 184- 191 kW rozwinie prędkość 135 km/h na dystansie 1800 km.
Zalewski wysunął propozycję rozpoczęcia wspólnych prac od budowy małego jednosilnikowego czteropłata- w celu zebrania doświadczeń i sprawdzenia koncepcji. W kwietniu 1916 r. została ukończona budowa takiego samolotu S.Z.-1 (WZ-III).
Konstrukcja.
Czteropłat o konstrukcji drewnianej. Załoga- 5 osób.
Cięciwa płatów- 2,8 m.
Kabina zakryta, stanowisko strzeleckie na przedzie kadłuba- odkryte.
Podwozie czterokołowe z przednim podparciem.
Uzbrojenie- 1 ruchomy karabin maszynowy zamontowany z przodu- w osi kadłuba.
Napęd- 3 silniki Cheneau o mocy 184- 191 kW (250- 260 KM) każdy. Dwa śmigła pchające napędzane przez przekładnię z silników umieszczonych na pierwszym płacie oraz jedno śmigo ciągnące napędzane przez przekładnię z silnika usytuowanego na drugim płacie, nad kadłubem.
Dane techniczne Sawieliew-Zalewski samolot bombowy (wg [1]):
Rozpiętość- 23,5/17,5 m, długość- 17,0 m, wysokość 8,9 m, powierzchnia nośna- 230 m2.
Masa własna- 4250 kg, udźwig użyteczny- 2750 kg.
Prędkość max- 135 km/h, zasięg- 1800 km, czas lotu- 13,5 h.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechnki Wrocławskiej. Wrocław 1998.