Rogala samolot, 1915
Proponował układ samolotu znamienny rozwiązaniami:
- 1. dwupłatowej powierzchni nośnej z wychylanym górnym centropłatem, mocowanym zawiasowo na krawędzi spływu, uruchamianym dźwignią i blokowanym w odpowiednim położeniu na zębatym segmencie mechanizmem zapadkowym. Wychylenie klapy i wzrost oporu czołowego płata nośnego umożliwia kierowanie lotem w płaszczyźnie poziomej (ster wysokości),
- 2. dwupłatowego poziomego statecznika ogonowego, mocowanego obrotowo na osi pionowej przebiegającej przez wspornik w kształcie litery "U". Skrzynka statecznika obracana na osi, zmieniając kąt skosu i pełniąc zadania steru kierunku, ślizga się po rolkach w prowadnicach, które łączą ją i usztywniają z konstrukcją kadłuba. Powierzchnie statecznika ogonowego dzielą się na segmenty wychylane niezależnie od ruchu obrotowego skrzynki i wspomagające sterowanie drogą zmiany kąta skosu statecznika,
- 3. kadłuba złożonego z dwu kratownicowych belek, w części ogonowej łączonych poprzeczką a w części przedniej niosącego na łączącej je ramie silniki napędowe i kabinę przed którą na platformie usytuowano stanowisko broni pokładowej (np. działo),
- 4. zespołu napędowego w postaci dwu przeciwbieżnych śmigieł ciągnących usytuowanych symetrycznie względem osi samolotu, w osi kratownicowych belek kadłuba- w przestrzeni międzypłatowej oraz śmigła pchającego usytuowanego centralnie, za płatami nośnymi, pomiędzy belkami kadłuba. Napęd od silników na wały śmigieł przekazywany jest za pośrednictwem głównego wału napędowego z systemem przekładni i sprzęgieł. Śmigła pracują na napędzie zespolonym, a dzięki sprzęgłom sterowane być mogą niezależnie.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.