Kućfir "Pirat", 1923
("Suchedniówka")

Szybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec amatorski ”Pirat”. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).
Konrad Kućfir na I Konkurs Ślizgowców zbudował w 1923 r. w warsztatach stolarskich Suchedniowskiej Fabryki Odlewów szybowiec "Pirat", zwany też "Suchedniówką". Konstrukcja szybowca była dość prosta, a wykonanie prymitywne. Szybowiec był dość toporny w wyglądzie i ciężki. 3.06.1923 r. konstruktor wykonał pierwszy lot na "Piracie" w Mąchocicach Górnych w Górach Świętokrzyskich uszkadzając jedno koło podwozia. Szybowiec pilotowany przez konstruktora wziął udział w 1923 r. w konkursie szybowców w Białce koło Nowego Targu. Wykonał 8.09.1923 r. jeden lot trwający 9 s, rozbijając się przy lądowaniu.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy typu parasol o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny dwudźwigarowy, kryty płótnem, zamocowany do kadłuba za pomocą ażurowanych płyt z blachy stalowej, podparty zastrzałami i usztywniony linkami.
Kadłub o przekroju prostokątnym, kryty płótnem. Kabina odkryta.
Usterzenie ze statecznikami i sterami krytymi płótnem.
Podwozie dwukołowe, stałe.

Dane techniczne "Pirat" (wg [1]):
Rozpiętość- 11 m, długość- 6,2 m, wysokość- 2 m, powierzchnia nośna- 16,5 m2.
Masa własna- 150 kg, masa użyteczna- 70 kg, masa całkowita- ok. 220 kg.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus