Makowski samolot, 1905

W memoriale patentowym przedstawił kadłub (zaopatrzony w podwozie, mieszczący silnik napędowy przeciwbieżnych śmigieł umieszczonych parami, symetrycznie z obu jego stron - na wysięgnikach) przegubowo łączony z powierzchnią nośną - w części centralnej dwupłatową a dalej po rozpiętości jedno- płatową. Zmiana kątów natarcia płata przez jego przestawienie względem kadłuba wokół osi poprzecznej (a tym samym kierowanie lotem) realizowana jest w ten sposób, że lina umocowana na krawędziach natarcia i spływu płata przebiega przez wał umieszczony w kabinie pilota. Obracany jest on korbą, a położenie płata można ustalać blokując kołowrót mechanizmem zapadkowym, dzięki czemu zyskuje się także sztywność połączeń kadłub- płat nośny.
18.04.1905 r. wynalazca, wygłaszając odczyt Balony i problem lotu, przedstawił swój projekt członkom Sekcji Mechaników Austriackiego Towarzystwa Inżynierów i Architektów (Ö.I.A.V.). Jedni przyjęli jego propozycję z entuzjazmem, inni sceptycznie, jak dziennikarz Wiener Luftschiffer-Zeitung, który notę informującą o tym rozpoczął od słów: Jeszcze jeden statek powietrzny przeleciał w tych dniach przez szpalty gazet codziennych. Makowski szeroko propagował swój projekt, m.in. 12.10.1905 r. na forum Oddziału matematyczno- przyrodniczego Akademii Nauk w Wiedniu. Liczył na wsparcie programu wdrożenia wynalazku i przeprowadzenia odpowiednich eksperymentów wlocie.
Z początkiem 1907 r. powstało w Wiedniu Verein Flugmaschine- Towarzystwo stawiające sobie za cel finansowanie realizacji samolotu projektu Makowskiego. Inicjatywa ta wkrótce jednak zamarła i nieznane są losy projektu Makowskiego, którego realizacja nie została zapewne nawet rozpoczęta.
Źródło:
1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.