Kapocki- Warzycki samolot, 1910
W 1910 r. Józef Kapocki wraz z Augustem Warzyckim opracowali projekt samolotu. Podjęli jego realizację z pomocą technika Jana Dwardusa. Miał on stanowić kombinację dwupłatowego samolotu ze sterowcem.
Przód i tył niewielkiego balonu w kształcie cygara zaopatrzono w dwupłatowe powierzchnie nośne i sterowe. Z tyłu i z przodu balonu zamontowano też silniki i śmigła. Poniżej zbiornika gazu znajdować się miała gondola dla pasażerów i towaru. Konstruktorzy zakładali, że w przypadku defektu silników zbiornik gazu, niewielki, by maksymalnie ograniczyć opory, będzie jednak dysponował siłą wyporu wystarczającą by bezpiecznie sprowadzić statek powietrzny na ziemię. Licząc się z ubytkami gazu Kapocki i Warzycki skonstruowali również pokładową wytwornicę gazu nośnego.
Przedsiębiorczy technicy opatentowali wynalazek w USA i utworzyli Spółkę Akcyjną z kapitałem 50.000 dolarów dla przyszłej eksploatacji swego statku powietrznego w komunikacji, na trasie Flartford- Springfield. Nie wiadomo czy prace zostały zakończone. Polska prasa polonijna informowała, że z powodzeniem wykonano loty niewielkim modelem eksperymentalnym. Na nim też najpewniej próby realizacji projektu zakończono.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] "Polscy Awiatorzy". Dziennik Chicagoski No. 280. dnia 3.12.1910.