Granowski samolot, 1913
Memoriał opisowy i rysunki prezentują samolot i rozwiązania systemu jego samostateczności w locie. W tym celu konwencjonalne usterzenie poziome zyskuje dodatkową płaszczyznę złączoną z nim na krawędzi natarcia oraz przeciwległych końcówkach w taki sposób, że powstaje kieszeń otwarta od listwy spływu. Usytuowana być może na dolnej lub górnej powierzchni usterzenia. W przekroju poprzecznym od listwy spływu posiada ona plan trójkąta. W przypadku pochylenia samolotu na jedną stronę, przeciwległa wewnętrzna powierzchnia tak skonstruowanego usterzenia stawia większy opór i działa stabilizująco, przywracając równowagę. Układ ten zredukować można do dwu niewielkich kieszeni usytuowanych na przeciwległych końcówkach usterzenia poziomego na górnej bądź dolnej jego płaszczyźnie.
Rozwiązanie to posiada swe analogie z końcówkami płata czy usterzenia poziomego zamocowanymi skośnie ku górze pod kątem rozwartym (uszy). W formie zredukowanej stosowane jest niejednokrotnie np. w modelarstwie lotniczym przy kształtowaniu końcówek płatów bądź usterzenia poziomego celem uzyskania pewnej naturalnej samostateczności płatowca.
Granowski wiele lat prowadził badania z zakresu samostateczności samolotów wlocie. Prasa polska, początków XX w., donosiła, że opracował niewywracalny aparat trójkątny. Wskazywałoby to, że patentowane rozwiązanie badał na modelu. W dotychczasowym piśmiennictwie polskim, pisząc o niewywracalnym aparacie trójkątnym Granowskiego twierdzono, że był to samolot typu delta podobny temu jaki w 1910 r. zbudował Anglik Wyndham. W świetle opisu patentowego interpretację tę uznać należy za chybioną.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.