Feder samolot, 1909- 1910
Edmund Feder w dniu 30.12.1909 r. przesłał ministrowi wojny plan samolotu jednopłatowego z opisem. Wskazał, że jego realizacja wymaga środków, których sam nie posiada, zwłaszcza na zakup silnika mocy 15- 22 kW (20- 30 KM). Prosił o subsydium w wysokości 1500 rb. na budowę tego samolotu.
Z załączonej dokumentacji wiadomo, że jego aparat- jednopłat w układzie płatów w tandem, typu kaczki, z przednim płatem sterowym, wychylanym, miał mieć następujące charakterystyki techniczne: długość- 9 m, rozpiętość płata nośnego- 10,0 m przy cięciwie 3,0 m, rozpiętość płata przedniego- 3,0 m przy cięciwie 1,5 m, płytowe usterzenie wysokości, ogonowe, o rozpiętości 1,5 m i cięciwie 3,0 m (w tym zawiasowo wychylany ster o cięciwie 1,5 m), płytowe usterzenie ogonowe kierunku długości 3,0 m i wysokości 1,5 m (w tym zawiasowo wychylany ster o cięciwie 1,5 m).
29.01.1910 r. Główny Zarząd Inżynierii odpowiedział Federowi, że zdaniem specjalistów oceniających projekt, jego propozycje nie są oryginalne, dlatego też oddala się jego prośbę o subsydium.
Feder pismem z 7.02.1910 r. polemizował z tą oceną, podnosząc, że specjaliści zarzucający projektowi brak oryginalności mylą się, w Rosji bowiem dotychczas podobnego aparatu nie zbudowano. Podtrzymywał prośbę o dotację na budowę samolotu, wskazując, że to niewiele dla Ministerstwa, zaś w przypadku powtórnego odrzucenia jego oferty, wnosił o zwrot planu swego samolotu.
Główny Zarząd Inżynierii zwrócił Federowi rysunki samolotu, a w piśmie z 18.02.1910 r. potwierdził swe stanowisko zawarte w liście do wynalazcy z 29 stycznia.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.