Droziński Combined Aero Hydro and Autoplane, 1915

Projekt pojazdu latającego powietrzno- wodno- lądowego. Polska / USA.
Pojazd przekształcalny powietrzno- wodno- lądowy Combined Aero Hydro and Autoplane projektu Bronisława Drozińskiego. (Źródło: Januszewski S. ”Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918”).
W dniu 23.02.1915 Bronisław Droziński zgłosił w USA do opatentowania pojazd powietrzno- wodno-  lądowy (Combined Aero, Hydro and Autoplane). Patent nr 1.143.894 wydano mu 22.06.1915 r. Propo­nował miękkopłat charakteryzujący się łatwością montażu i demontażu płata oraz usterzenia, przystosowany do startów z ziemi i z wody oraz do ruchu po lądzie.

Złożony z kadłuba o konstrukcji szkieletowej, płata nośnego i usterzenia ogonowego oraz zespołu napędowego i podwozia kołowego. Podwozie głów­ne, jednoosiowe, dwukołowe o napędzie zespolonym z silnika śmigła ciągną­cego umożliwia, po złożeniu płata nośnego i usterzenia, przekształcenie statku powietrznego w pojazd lądowy typu samochodu, o napędzie kołowym lub kołowo-śmigłowym. Oś podwozia stanowi też oparcie dla pływaka umożli­wiającego wodowanie pojazdu, jednokołowe podwozie przednie, z kołem osadzonym przegubowo w widelcu, umożliwia kierowanie ruchem pojazdu na ziemi. Kadłub mieści przedział towarowy lub osobowy, kabinę pilota oraz ma­szynownię.

Na osi podwozia głównego osadzone jest koło pasowe, na które odpowiednią transmisją, przez sprzęgło, przekazywany jest napęd z silnika. Z silnika tego, przez przekładnię i koła pasowe oraz sprzęgło, napędzane jest także śmigło ciągnące usytuowane w osi kadłuba, z przodu.

Dwudzielny płat nośny mocowany jest zawiasowo do konstrukcji kadłuba (na przednim dźwi­garze) i można go składać wzdłuż boków kadłuba po zwolnieniu liny usztyw­niającej dźwigar i zawiasowo łączone z nim na noskach żebra, a biegnącej po linii łączącej kadłub z linią spływu płata do jego końcówki, stąd do kadłuba wzdłuż krawędzi natarcia. Zwalniając tę linę płat składany jest w harmonię.

Usterzenie ogonowe łączone jest z kadłubem obrotowo, na przegubie, posiada podobną konstrukcję jak płat główny, analogicznie jest też składane. System przekładni i cięgien linowych, połączonych z kabiną pilota, umożliwia opero­wanie położeniem usterzenia w locie.

Brak informacji, czy i w jakim stopniu podejmował próby wdrożenia swej idei.

Galeria

  • Pojazd przekształcalny Combined Aero Hydro and Autoplane. 1- rzut z góry, bez pływaków, 2/5- przekroje podłużne, bezprzegubowego łączenia usterzenia ogonowego. (Źródło: Januszewski S. ”Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918”).

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.
[3] Januszewski S. "Pojazdy przekształcalne". Lotnictwo Aviation International nr 3/1991.
blog comments powered by Disqus