Droziński Combined Aero Hydro and Autoplane, 1915
Złożony z kadłuba o konstrukcji szkieletowej, płata nośnego i usterzenia ogonowego oraz zespołu napędowego i podwozia kołowego. Podwozie główne, jednoosiowe, dwukołowe o napędzie zespolonym z silnika śmigła ciągnącego umożliwia, po złożeniu płata nośnego i usterzenia, przekształcenie statku powietrznego w pojazd lądowy typu samochodu, o napędzie kołowym lub kołowo-śmigłowym. Oś podwozia stanowi też oparcie dla pływaka umożliwiającego wodowanie pojazdu, jednokołowe podwozie przednie, z kołem osadzonym przegubowo w widelcu, umożliwia kierowanie ruchem pojazdu na ziemi. Kadłub mieści przedział towarowy lub osobowy, kabinę pilota oraz maszynownię.
Na osi podwozia głównego osadzone jest koło pasowe, na które odpowiednią transmisją, przez sprzęgło, przekazywany jest napęd z silnika. Z silnika tego, przez przekładnię i koła pasowe oraz sprzęgło, napędzane jest także śmigło ciągnące usytuowane w osi kadłuba, z przodu.
Dwudzielny płat nośny mocowany jest zawiasowo do konstrukcji kadłuba (na przednim dźwigarze) i można go składać wzdłuż boków kadłuba po zwolnieniu liny usztywniającej dźwigar i zawiasowo łączone z nim na noskach żebra, a biegnącej po linii łączącej kadłub z linią spływu płata do jego końcówki, stąd do kadłuba wzdłuż krawędzi natarcia. Zwalniając tę linę płat składany jest w harmonię.
Usterzenie ogonowe łączone jest z kadłubem obrotowo, na przegubie, posiada podobną konstrukcję jak płat główny, analogicznie jest też składane. System przekładni i cięgien linowych, połączonych z kabiną pilota, umożliwia operowanie położeniem usterzenia w locie.
Brak informacji, czy i w jakim stopniu podejmował próby wdrożenia swej idei.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.
[3] Januszewski S. "Pojazdy przekształcalne". Lotnictwo Aviation International nr 3/1991.