Dmowski balon, 1895
W dniu 17.01.1895 r. Bolesław Dmowski zwrócił się do cara Rosji, za pośrednictwem ministra spraw wewnętrznych, z prośbą o ocenę balonu obserwacyjnego swego pomysłu oraz silnika hydrauliczno- pneumatycznego. Prosił równocześnie o pomoc materialną, niezbędną do wykonania modeli i podjęcia eksperymentów.
Zwracał uwagę, że jego aerostat może być szczególnie przydatny do obserwacji ruchów wojsk nieprzyjacielskich i do sygnalizacji. Złożony jest z wielu małych balonów o średnicy około 60 cm, nanizanych na trzy liny konopne. W trakcie marszu wojsk wystarczy rozpuścić liny, trzymane na ziemi przez 12 żołnierzy, wypuścić balony na linach w górę, a w koszu umieścić obserwatora- co zajmie dwie minuty czasu.
21.01.1895 r. minister spraw wewnętrznych przekazał prośbę Dmowskiego Ministerstwu Wojny, załączając przy tym nadesłany przy niej szkic balonu obserwacyjnego. 31 stycznia dokumentacja ta dotarła z Głównego Zarządu Inżynierii do Komitetu Elektrotechnicznego. 23.02.1895 r. Komitet Elektrotechniczny GIU ocenił projekt balonu Dmowskiego, a wstępną opinię przygotował gen. Michaił M. Boreskow. Proponowane rozwiązania uznano za błędne, a sam pomysł za bzdurny. Tylko analiza masy konstrukcji balonu wskazywała, że nie będzie on w stanie wznieść się w powietrze o własnych siłach. Opinię Komitetu przekazano ministrowi wojny, a 13.05.1895 r. Dmowskiemu.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.