Chwalkowski- Palmowski Aeronautical Apparatus, 1911- 1913
Modelem podstawowym miał być jednopłat normalnego układu ze śmigłem ciągnącym z przodu usytuowanym powyżej osi podłużnej kadłuba, a przez transmisję połączonym z silnikiem zamontowanym w przedniej części kadłuba. Kadłub zaopatrzony w wahaczowe podwozie główne (jednoosiowe, dwukołowe, z amortyzacją sprężynową) oraz ogonowe (jednokołowe, wahaczowe, z amortyzacją sprężynową).
Na wysięgniku ponad kadłubem zamontowano płat nośny, dwudzielny, osadzony obrotowo na osi przebiegającej wzdłuż jego rozpiętości. Obie połowy płata obracane być miały wokół osi łącznie lub oddzielnie bądź różnicowo, zmieniając w ten sposób w odpowiednim zakresie kąty swego natarcia, co umożliwia sterowanie lotem w płaszczyźnie podłużnej i poprzecznej. Służył temu odpowiedni mechanizm wałków, kół zębatych i dźwigni uruchamianych ze stanowiska pilota przy pomocy specjalnej sterownicy, umożliwiający też blokowanie płatów w określonej pozycji. Samolot wyposażony miał być także w konwencjonalne usterzenie wysokości i kierunku wspomagające działanie płata jako steru.
System sterowania płatem drogą zmian kąta natarcia przez obrót na osi jego zawieszenia cieszył się zainteresowaniem konstruktorów. Ku idei tej sięgał m.in. Stefan Drzewiecki, a w okresie międzywojennym konstruktorzy niewielkich samolotów typu pchły powietrznej (Mignet HM-14 "Pou-du-Ciel"). Układ ten posiada swe zalety aerodynamiczne i sięgają do niego także współcześni konstruktorzy.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.