Buraczewski Aeroplane, 1915

Projekt pionowzlotu stanowiącego fuzję ornitoptera ze śmigłowcem w układzie rotodyny. Polska / USA.
Układ statku powietrznego Buraczewskiego wyposażonego w ruchome skrzydła, wirnik nośny i śmigło ciągnące oraz mechanizm napędu zespolonego urządzeń nośno-napędowych. (Źródło: Januszewski S. ”Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918”).
W dniu 7.04.1915 r. Bronisław Buraczewski zgłosił w USA do opatentowania samolot (Aeroplane). 31.08.1915 r. amerykański Urząd Patentowy wydał mu patent nr 1.151.862. Świadkami dokumentu patentowego byli Paweł B. Lipiński i Bolesław I. Buraczewski- brat wynalazcy.

W memoriale patentowym szczegółowo opisano pionowzlot stanowiący fuzję ornitoptera ze śmigłow­cem w układzie rotodyny. Autor opatrywał go jed­nym silnikiem spalinowym i skupił uwagę na rozwią­zaniu mechanizmu transmisji napędu od silnika do skrzydeł poruszających się w ruchu okresowo- zmiennym, wirnika nośnego i śmigła napędowego oraz mechanizmu zmiany skoku śmigła ciągnącego w locie i układu sterowania lotem statku powietrznego.

Szkieletowy kadłub zaopatrzony jest z obu stron w za­wiasowo mocowane płaty opatrzone od góry sprężynami, od dołu dźwignią połączoną z odpowiednim mechaniz­mem korbowodowym przekształcającym ruch obrotowy wału silnika w ruch okresowo- zmienny (machający) skrzydeł. Statek powietrzny posiada także wirnik nośny osadzo­ny na osi pionowej, o napędzie z silnika spalinowego za po­średnictwem wałków, przekładni zębatych i transmisji łańcuchowej. Układ ten, podobnie jak wskazany wyżej układ przeniesienia napędu z silnika na płat ruchomy, za­opatrzony jest w sprzęgła. W przedniej części kadłuba, w jego osi, usytuowano śmigło ciągnące. Pracuje ono, jak skrzydła i wirnik, w napędzie zespolonym z jednego silni­ka, za pośrednictwem odpowiedniej transmisji oraz sprzęgła.

Czterołopatowe śmigło ciągnące łączy się z ruro­wym wałem napędowym śmigła. Wewnątrz tego wału bie­gnie inny połączony z elementami korbowymi osi posz­czególnych łopat. Przesuwając ten wał do przodu lub do tyłu, dokonać można zmiany kąta skoku łopat, utrzymując stałą prędkość obrotową wału śmigła. Układ sprzęgieł, o których wspomniano, umożliwia odłączanie lub włącza­nie napędu skrzydeł, wirnika nośnego bądź śmigła, przy czym wszystkie dźwignie sterujące połączeniami silnika napędowego z elementami nośno- napędowymi zbiegają się w kabinie pilota, który obsługując je, kieruje lotem stat­ku powietrznego. Sterowaniu lotem służy także umiesz­czony w tyle kadłuba płytowy ster kierunku. Podczas kołowania na ziemi kierowanie statkiem powietrznym ułatwione jest dzięki zaopatrzeniu go w wychylaną przednią płozę podwozia.

Galeria

  • Buraczewski Aeroplane, rzut z góry (zdemontowano wirnik nośny). (Źródło: Januszewski S. ”Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918”).
  • Buraczewski Aeroplane, szczegóły konstrukcji. (Źródło: Januszewski S. ”Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918”).

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.

blog comments powered by Disqus