Bigel samolot, 1914
13.03.1914 r. projekt Bigla oceniała Komisja Techniczna Aeroklubu Wszechrosyjskiego- na prośbę gubernatora Besarabii, który 5.07.1914 r. przesłał go również Wydziałowi Lotniczemu Sztabu Generalnego z uwagą, że nie ma możliwości finansowania prośby Bigla. Posyłam to Wam. Może okażecie zainteresowanie. Ocenę projektu podjął Komitet Techniczny Głównego Zarządu Wojskowo-Technicznego (GWTU). 17.07.1914 r. poprosił Bigla o opis, rysunki i obliczenia, a jeśli to możliwe, to o model aparatu. 23.10.1914 r. Bigel przesłał na adres Głównodowodzącego armii rosyjskiej lakoniczne pismo, w którym wskazywał, że jego aparat charakterystyczny jest dwoma organami kierowania i tak lekko sterowany, że pilot może kłaść ręce na kolanach. Wskazywał też, że jego samolot może służyć do bombardowania celów naziemnych, wystarczy tylko zamontować wyrzutnik bomb. Oferował w końcu gotowość złożenia dodatkowych wyjaśnień.
13.11.1914 r. Komitet Techniczny GWTU zwrócił Sztabowi Głównodowodzącego materiały dotyczące oferty Bigla, uznając, że jego odpowiedź na wezwanie z 17 lipca, jest niewystarczająca. Z korespondencji wynalazcy nie bardzo wiadomo jaką była konstrukcja i zasada działania mechanizmu sterowania lotem samolotu i przyrządu typu pilota automatycznego.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.