Baranowski Stefan
Stefan Baranowski kończył gimnazjum w Czernihowie, później studiował języki wschodnie na Uniwersytecie w Petersburgu. W 1836 r. został nauczycielem, najpierw w Pskowie a następnie w Petersburgu. Wiatach 1842- 1863 był lektorem języka rosyjskiego na Uniwersytecie w Helsingforsie (Finlandia). Powrócił do Rosji by dopilnować prac nad swymi wynalazkami (planimetr i pantograf, sprężarka powietrza, kolejowy wóz motorowy, okręt podwodny, zaprojektowany z udziałem syna Włodzimierza). Udało mu się wdrożyć jedynie pomysł lokomotywy poruszanej sprężonym powietrzem, która znalazła zastosowanie na kolei podmiejskiej. Wynalazek ten przyniósł mu order św. Włodzimierza i premię pieniężną. Wg projektów Baranowskiego miały być wyznaczone szlaki kolejowe od Orenburga, przez Taszkient i Samarkandę, do górnego biegu rzeki Amu- Daria, od Saratowa wzdłuż zachodnich stoków gór Uralu i kolej transsyberyjska, od Orenburga do Władywostoku. Baranowski wykonywał też projekty dróg bitych, kreślił mapy. Był nadzwyczaj zdolnym.
Znał wiele języków europejskich, w tym również szwedzki, fiński, a także arabski, turecki i perski. Pozostawił wiele publikacji z zakresu językoznawstwa, teologii, geografii, historii literatury, socjologii, ekonomii, statystyki i mechaniki. W 1867 r. mianowano go inspektorem i kuratorem szkół w zachodniej Syberii. Rok później podał się do dymisji, ale do końca życia wykonywał różne prace na rzecz ministerstw spraw wewnętrznych, komunikacji i oświaty.
Przez wiele lat zajmował się również problematyką budowy statku powietrznego. W latach 1881- 1883 prowadził prace nad projektem aparatu latającego, który określał mianem "Letun"- latawiec. Pomimo starań, nie doszło do realizacji projektu, ponieważ odrzucono wszystkie prośby wynalazcy o dotowanie jego prac.
O lotniczych pracach Baranowskiego donosiły również czasopisma Europy. Między innymi w 1889 r. na łamach popularno- naukowego wiedeńskiego Der Stein der Weisen opublikowano artykuł Armanda von Schweigera- Lerchenfelda pt. Neue Experiment in der Flugtechnik, w którym obok prac i aparatów latających Knoxwella, Giffarda, Dupuy de Lôme, Wölferta, Haenleina, Pétina, Renarda i Krebsa przedstawiał również projekt statku powietrznego Baranowskiego.
Stefan Baranowski zmarł w 1893 r.
Konstrukcje:Baranowski "Letun", 1881- 1883, projekt samolotu pionierskiego i wojskowego.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.