Kotliński Jerzy

W pierwszej połowie lat 1950-tych bardzo popularna stała się koncepcja jednoosobowego prostego śmigłowca, którego napęd miały stanowić odrzutowe silniki strumieniowe lub pulsacyjne, umocowane na końcach łopat wirnika nośnego. W latach 1955-1956 zespół inż. Jerzego Kotlińskiego z Instytutu Lotnictwa opracował projekt JK-1 ”Trzmiel” w tym układzie. Zbudowano dwa prototypy. Próby na stoisku doświadczalnym prowadzono w latach 1957-1959, napotykając na wiele problemów technicznych. W czasie prób zginął pilot inż. Antoni Śmigieł. Pod koniec października 1959 r. zrezygnowano z dalszego prowadzenia prac. Prototyp JK-1 odstawiono do hangaru jeszcze przed dokonaniem pierwszego lotu.

W latach 1961-1963 w WSK Świdnik został opracowany, w zespole kierowanym przez mgr. inż. Jerzego Kotlińskiego, lekki śmigłowiec SM-4 ”Łątka”. Zbudowano tylko prototyp, który nie został jednak nawet oblatany. Silnik WN-6S, który był napędzany śmigłowiec, nie został dopuszczony do użytkowania w locie.

Konstrukcje:
JK-1 ”Trzmiel”, 1957, śmigłowiec doświadczalny.
SM-4 ”Łątka”, 1963, lekki śmigłowiec wielozadaniowy.

Źródło:

[1] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
blog comments powered by Disqus