SZD-46 "Lolek", 1979
Równocześnie z pracami prowadzonymi przez mgr. inż. Tadeusza Łabucia nad projektem motoszybowca SZD-46 "Ogar 2", studia nad motoszybowcem z silnikiem ciągnącym prowadził mgr inż. Bogumił Szuba.
Rozpoczął je w 1979 r., zaś napęd motoszybowca, nad którym prace zakodowano pod nazwą analiza "X", miał również stanowić silnik PZL-Franklin 2A-120 o mocy 44 kW (60 KM). Zainteresowanie motoszybowcem w takim układzie zgłaszała firma Melex z USA.
Także i w tym przypadku do budowy płatowca miano wykorzystać zespoły szybowców będących wówczas w produkcji seryjnej- głównie SZD-50 "Puchacz" (początkowo wersji SZD- 50-2, a później SZD-50-3). Podobnie też przewidziano szereg odmian, różniących się głównie układem podwozia. Rozważano zatem układ jednotorowy z chowanym kołem przednim i głównym (koło główne przejęto SZD-42-2 "Jantar 2B")- wersja ta miała być wyposażona dodatkowo w kółka wspornikowe na końcach skrzydeł, w owiewkach- oraz układ 3- kołowy.
Właśnie wersja 3- kołowa, nazwana SZD-46 "Lolek", była opracowywana wnikliwiej- wykonano rysunek modelowy w skali 1:10 a nawet projekt malowani). Model miał być prezentowany na zlocie i wystawie w Oshkosh. Także i w tym przypadku do opracowania konstrukcyjnego nie doszło, gdyż silnik, który był podstawą koncepcji, nadal znajdował się poza praktycznym zasięgiem. W 1980 r. opracowany został kolejny projekt motoszybowca SZD-46 "Bolek-Lolek".
Dane techniczne SZD-46 "Lolek", projektowane:
Rozpiętość- 17,1 m, długość- 8,23 m, wysokość- ok. 2,85 m.
Galeria
Źródło:
[1] Kubalańca J. "Nie zrealizowane konstrukcje SZD (6)". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/1999.