Boeing OC-135 "Open Skies", 1993

W dniu 24.03.1992 r. w Helsinkach został podpisany przez 27 państw Traktat o otwartych przestworzach (Treaty on Open Skies). Zakłada on udostępnienie przestrzeni powietrznej państw dla weryfikujących lotów przeprowadzanych przez nieuzbrojone samoloty zwiadowcze.
W celu wykonywania postanowień traktatu Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych wydzieliły 3 samoloty typu Boeing WC-135B, które zmodyfikowano do standardu OC-135B. Modyfikację przeprowadziło centrum systemów aeronautycznych podlegające pod 4950. Skrzydło Testowe w bazie Wright- Patterson AFB w Ohio Pierwszy OC-135B został oddany do służby w październiku 1993 r. Ostatecznie dwa OC-135B zachowano w służbie, natomiast pierwszy OC-135B w 1997 r. przesunięto w zdatny do lotu stan magazynowy w bazie Davis- Monthan AFB w Arizonie. Obydwa OC-135B wyposażone są w stare silniki TF33-P-5.
Jeden samolot WC-135B został zmodernizowany do wersji TC-135B, przeznaczony do celów treningowych załóg OC-135B.
W Polsce.
W ramach Traktatu o otwartych przestworzach w połowie maja 1997 r. w Polsce przebywała grupa żołnierzy US Air Force, którzy z pokładu samolotu Boeing OC-135B dokonali inspekcji z powietrza wybranych polskich obiektów wojskowych. Lot nad Polską, odbyty 15 maja, liczył łącznie 1400 km, bo na tyle pozwala traktat w przypadku polskiej przestrzeni powietrznej, i zamknął się w czworokącie miast Warszawa-Poznań-Szczecin-Gdańsk i powrót do Warszawy. Na pokładzie samolotu oprócz załogi złożonej z 21 żołnierzy amerykańskich (załoga maszyny i obsługa wyposażenia rozpoznawczego) znalazło się 11 polskich oficerów nadzorujących prawidłowość trasy lotu i sposobu zbierania danych.
Wcześniej na tym samym egzemplarzu OC-135B, należącym do 55 Eskadry Lotniczej, polscy oficerowie odbyli podobny lot nad Stanami Zjednoczonymi.
Wyposażenie OC-135B.
Samoloty w tylnej części kadłuba mają zainstalowane trzy lotnicze aparaty fotograficzne typu KS-87E. Jeden z nich jest skierowany pionowo w dół. a dwa pod kątem. Służą do wykonywania zdjęć z małych wysokości- ok. 1000 m. Czwarty aparat- KA-91C ma możliwość wykonywania zdjęć panoramicznych. Jest używany na dużych wysokościach lotu- ok. 10 000 m.
Do precyzyjnego opisywania każdej wykonywanej klatki służy zintegrowany system rejestracji danych IDARMS (Integrated Data Annotation and Recording System). Rejestruje on m.in. dokładną wysokość, czas, pozycję geograficzną oraz przechył samolotu w chwili wykonywania zdjęcia. IDARMS dodatkowo rejestruje każde zdjęcie w cyfrowej bazie danych.
Do obsługi systemu służy stanowisko wyposażone w dwa kolorowe, 12- calowe monitory oraz klawiaturę. Do odpowiedniego przechowywania klisz fotograficznych służy siedem komercyjnych chłodziarek typu Norcoid Tek II. Mogą one zmagazynować do 12 000 m kliszy. Po wykonanych lotach chłodziarki wraz z filmami można wymontować z samolotu i dalej transportować.
Ponieważ podczas lotów zwiadowczych samoloty nie mogą korzystać z żadnych naziemnych pomocy nawigacyjnych wyposażono je we własne precyzyjne systemy. Należą do nich: zintegrowany system nawigacji inercyjnej i satelitarnej (INS/GPS) typu Litton 92, komputer pokazujący rzeczywistą prędkość lotu (TAS) oraz wysokościomierz radiolokacyjny. Ze wskazań tych urządzeń korzysta system IDARMS podczas rejestracji zdjęć. Dodatkowo w kokpitach samolotów jest zainstalowany wysokościomierz metryczny.
Obydwa OC-135B przeszły też program modernizacji Błock 40.5 Pacer Crag, po to aby ich urządzenia nawigacyjne były zgodne z wymogami standardu globalnego ruchu lotniczego GATM (Global Air- Traffic Management).
Załoga składa się 2 pilotów, 2 nawigatorów kilkunastu osób personelu technicznego i obserwatorów. Każdy OC-135B posiada ok. 30 miejsc siedzących.
Dane techniczne OC-135B (wg [1]):
Rozpiętość- 40 m, długość- 41 m, wysokość- 13 m.
Prędkość- ok. 850 km/h, zasięg- 6500 km.
Galeria
Źródło:
[1] ”Otwarte Niebo nad Polską”. Nowa Technika Wojskowa nr 6/1997.
[2] Henski P. "Samoloty rozpoznawcze 55. Skrzydła Sit Powietrznych Stanów Zjednoczonych". Lotnictwo Aviation International nr 7/2018.