Jarkowski Jan
Jan Jarkowski, inżynier technolog, ojciec Witolda Jarkowskiego, pionier aerodynamiki eksperymentalnej. Urodził się 12.05.1844 r. w rodzinie ubogiej polskiej szlachty podolskiej. Pierwsze nauki pobierał w domu rodzinnym, a dalsze w słynnym Aleksandrowskim Korpusie Kadetów dla sierot i dzieci ubogiej szlachty, przez który przewinęło się wielu wybitnych później działaczy kultury polskiej i polskiego ruchu niepodległościowego.
Po zakończeniu w 1862 r. podstawowej edukacji podjął służbę w armii. Los sprawił, że trafił na terytorium Czeczenii, podbitej wówczas przez Imperium Rosyjskie. Służył w artylerii co też najpewniej zwróciło uwagę młodego podchorążego ku problematyce technicznej. W pierwszym już roku służby opracował dalmierz artyleryjski swego pomysłu. Ten wynalazek przyniósł mu uznanie przełożonych i wyróżnienie złotym zegarkiem, który wręczył mu osobiście dowódca artylerii kaukaskiej. Czeczenia była wówczas gorącym miejscem. Wojna co prawda się skończyła, ale utarczki z drobnymi oddziałami partyzanckimi były na porządku dnia. W jednej z takich potyczek Jan Jarkowski został ciężko ranny.
Szczęśliwie powrócił do zdrowia, ale droga kariery wojskowej zamknęła się przed nim. Przed młodym oficerem rezerwy stanęło natomiast wiele atrakcyjnych możliwości kariery w służbie państwowej. Jarkowski zdecydował się jednak podjąć studia techniczne. Wstąpił do. jednej z najstarszych w Rosji uczelni, do St. Petersburskiego Instytutu Technologicznego im. Cara Mikołaja I. Ukończył go z odznaczeniem w 1870 r. Przez dwa lata pracował na kolei południowo- zachodniej (Petersburg- Warszawa). W 1872 r. otrzymał stypendium swej Alma Mater dla pogłębienia studiów za granicą. Przez dwa lata pracował w Niemczech. W 1874 r. podjął służbę na kolei moskiewsko- brzeskiej. W Smoleńsku pracował trzy lata, tam też się ożenił. W 1877 r. awansował i przeniósł się do Moskwy. Przez 20 lat był naczelnikiem kolejowych warsztatów głównych w Moskwie. W 1894 r. został naczelnym dyrektorem Newskich Zakładów Mechanicznych w Petersburgu. Od 1898 r. był zastępcą dyrektora naczelnego Towarzystwa Akcyjnego fabryk Malceva (budowy maszyn) zlokalizowanych w okolicach Briańska.
Zainteresowania Jana Jarkowskiego obejmowały zagadnienia związane zwłaszcza z techniką paliw i metali. Obok licznych publikacji technicznych pozostawił interesujące projekty wynalazcze. Był jednym z pierwszych w Rosji eksperymentatorów podejmujących próby zastosowania ropy naftowej przy opalaniu pieców hutniczych - w jednych z największych w Rosji, moskiewskich zakładach metalurgicznych - stworzonych przez przedsiębiorców francuskich Julesa Pierre Goujon i jego brata- znanych później pod firmą „Sierp i Młot”. 11.11.1890 r. zgłosił w Rosji do opatentowania wskaźnik ciśnienia pary (Świadectwo Ochrony nr 492). Opatentował też oryginalny, rotacyjny silnik parowy (w Szwajcarii patent na silnik rotacyjny wydano na imię Witolda- jako spadkobiercy wynalazcy. Patent Nr 26.531 w klasie 95, zgłoszony 5.08.1902 r.). W piśmiennictwie technicznym polskim publikował w roku 1877 Niektóre uwagi w przedmiocie prędkości tłoków pompowych. Budował, patentowane przez siebie, piece do spalania ekskrementów, interesujące dla miast pozbawionych kanalizacji. Skonstruował przyrząd do badania smarów.
Jako inżynier Jan Jarkowski zyskał ogromny autorytet. Był wybitnym działaczem moskiewskiego Oddziału Cesarskiego Wszechrosyjskiego Towarzystwa Technicznego (IRTO). Odgrywał też poważną rolę w środowisku Polonii moskiewskiej. Jego zainteresowania obejmowały również problematykę filozofii i kosmologii- od 1888 r. opublikował tutaj wiele rozpraw, we Francji i w Rosji. Syntezę swych poglądów zawarł w publikowanym w 1894 r. po rosyjsku dziele Budowa materii i siły molekularnej.
W końcu lat 1880- tych podjął problematykę rodzącej się techniki lotniczej. W 1889 r. przeprowadził w Moskwie fundamentalne eksperymenty badając opory i siłę ciągu śmigieł lotniczych. Potrzebę podjęcia tej pracy tak wyjaśniał w sprawozdaniu publikowanym w 1890 r.: „...rosnące zainteresowanie żeglugą powietrzną zwraca naszą uwagę na dokładne zbadanie praw oporu powietrza, teoretyczne formuły określające wielkość oporu środowiska nie dają dostatecznie pewnych wyników w praktyce; oto dlaczego należy wyprowadzać je w oparciu o eksperyment”.
Doświadczenie inżynierskie i zdolności eksperymentatorskie pozwoliły osiągnąć mu rezultaty budzące podziw współczesnych. Wyniki jego badań referował 10.12.1891 r. na posiedzeniu Cesarskiego Wszechrosyjskiego Towarzystwa Technicznego Ewgenij S. Fedorow. Stawiał je na równi z osiągnięciami m.in. Michaiła A. Rykaczewa i Otto Lilienthala, podkreślając przy tym znaczenie badań Jarkowskiego m.in. dla optymalizacji kątów natarcia płatów nośnych.
W sprawozdaniu VII Oddziału Żeglugi Powietrznej IRTO z prac badawczych i wynalazczych prowadzonych przez członków Towarzystwa w latach 1881- 1903 podkreślono, że wyniki uzyskane przez Jana Jarkowskiego z końcem lat 1880- tych dorównywały tym osiąganym w latach 1890- tych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej przez Samuela Pierponta Langleya. Ewgenij S. Fedorow w 1904 r. określił nawet Jarkowskiego mianem rosyjskiego Langleya.
Jan Jarkowski zbudował specjalne stanowisko badawcze (miał po temu możliwości jako dyrektor warsztatów kolejowych), wyposażone w urządzenia samopiszące, rejestrujące na taśmie parametry odnoszące do składowych siły aerodynamicznej śmigła: siły oporu (x) i siły nośnej (y). Pozwalało to na ciągłą weryfikację wyników badań i większą ich dokładność (współcześni badali tylko jedną ze składowych siły aerodynamicznej). Badając śmigła o różnych wielkościach powierzchni, różnych kątach natarcia, różnych prędkościach obrotowych Jarkowski uzyskał ogromny materiał doświadczalny sięgający 1187 diagramów.
Syntetyzując wyniki swych badań wyprowadził proste, empiryczne formuły matematyczne ujmujące zależności siły nośnej i oporu od kąta natarcia, powierzchni i prędkości obrotowej łopaty śmigła. Zwracając się ku podstawowym problemom rozwoju ówczesnej techniki lotniczej, w nurcie próbującym rozwiązać zadanie lotu dynamicznego przy pomocy wirnika nośnego, zwrócił uwagę na potrzebę rozwiązania dwu zadań, zasadniczych dla przyszłości śmigłowca: opracowania właściwego aerodynamicznie wirnika i rozwiązania technicznego lekkiego silnika. W konkluzji sprawozdania z badań Jan Jarkowski zawarł myśl, cenną dla przyszłości techniki lotniczej: „Wierzę głęboko, że problem żeglugi powietrznej bliski jest współcześnie rozwiązaniu, wierzę, że jego rozwiązanie może nastąpić nie drogą emocji - błyskotliwego odkrycia lecz drogą uporczywej pracy i badań podejmowanych w różnych dziedzinach nauki. Rozwiązanie tego problemu nie stanie się zasługą jednego człowieka lecz zależeć będzie od współdziałania wielu ludzi reprezentujących różne specjalności”. I rzeczywiście, to właśnie postulat interdyscyplinarności badań, umożliwił na przełomie XIX/XX w. wykształcenie podstawowych pojęć nauki i techniki lotniczej, a wreszcie wyodrębnienie się jej w odrębną dziedzinę wiedzy.
O randze prowadzonych przez Jarkowskiego badań świadczyć może i to, że ich wyniki prezentowano również na IV Międzynarodowym Zjeździe Naukowej Komisji Żeglugi Powietrznej w Sankt Petersburgu (16- 22.08.1904 r.). W sprawozdaniu prezentującym stan lotniczej nauki i techniki rosyjskiej w zakresie badań nad oporem powietrza eksponowano dorobek Michaiła Rykaczewa, Jana Jarkowskiego i Wasilija Kuzniecowa; w zakresie mechaniki lotu aerostatu- Michaiła Pomorcewa i Ewgenija Fedorowa; w zakresie teorii lotu ptaka- Stefana Drzewieckiego i Fiedora Kamieniewa; w zakresie mechaniki lotu samolotu- S. Drzewieckiego, Dmitrija Czernowa, E. S. Fedorowa, Wilhelma Kress’a i Mikołaja Żukowskiego.
Niestety Janowi Jarkowskiemu nie było danym kontynuować pracy na polu lotnictwa. Awans zawodowy, objęcie nowego stanowiska w Sankt Petersburgu, skierowały jego zainteresowania ku innym dziedzinom techniki. Jego dorobek, uznany w Rosji przełomu XIX/XX wieku, dziś pozostaje zupełnie zapomniany na skutek przerwania w 1917 r. ciągłości kulturowej Rosji.
Jan Jarkowski zmarł 22.01.1902 w Heidelbergu.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski Stanisław „Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski Stanisław, , Mikheyev Vadim R. "Witold Jarkowski. Inżynier aeronauta- pionier lotnictwa". Politechnika Wrocławska. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2006.