XtremeAir XA-42 / "Sbach 342", 2007

Samolot akrobacyjny, treningowy. Niemcy.
Samolot akrobacyjny XtremeAir ” Sbach 342 ”, Mistrzostwa Świata w Akrobacji w Silverstone, 28.08.2009 r. (Źródło: Jerry Gunner via ”Wikimedia Commons”).

Wysokowyczynowy treningowy samolot akrobacyjny Xtreme XA-42 został zbudowany w firmie XtremeAir GmbH, jako dwumiejscowa wersja samolotu zawodniczego XtremeAir XA-41 / "Sbach 300". Jego konstruktorami byli Philipp Steinbach i Albert Mylius.

Prototyp samolotu wykonał pierwszy lot w 2007 r. XA-42 otrzymał certyfikat typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego w marcu 2011 r. W listopadzie 2012 otrzymał certyfikat FAA. Samolot został skierowany do produkcji pod nazwą "Sbach 342".

W Polsce.

Na samolocie akrobacyjnym XtremeAir XA-42 / "Sbach 342" (znaki rejestracyjne SP-TOL) lata znany polski pilot akrobacyjny Artur Kielak.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji kompozytowej.

Silnik- chłodzony powietrzem Lycoming AEIO 580 B1A o mocy 235kW (315KM).

Konstrukcja.
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji kompozytowej.
Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne, stałe.

Dane techniczne Xtreme XA-42 (wg [2]):
Rozpiętość- 7,5 m, długość- 6, 67 m, wysokość- 2,54 m, powierzchnia nośna- 11,25 m2.
Masa własna- 670 kg, Masa całkowita do akrobacji- 850 kg.
Prędkość dopuszczalna- 416 km/h, prędkość przelotowa- 342 km/h, prędkość manewrowa- 322 km/h, wznoszenie- 20,7 m/s, pułap- 4572 m, zasięg- 1482 km.

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2016”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2016.
[2] Type Certificate Data Sheet A.507 XA42. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego. 18 marca 2011.

blog comments powered by Disqus