Ryan X-13 "Vertijet", 1955

W 1953 r., na zlecenie USAF, wytwórnia Ryan opracowała załogowy samolot oznaczony jako Ryan X-13 "Vertijet" (oznaczenie fabryczne Ryan Model 69). Nazwa Vertijet jest zlepkiem dwóch angielskich wyrazów Vertical (pionowy) i Jet (odrzutowiec). Celem projektu X-13 było zademonstrowanie zdolności samolotu odrzutowego do pionowego startu, zawisu, przejścia do lotu poziomego, oraz pionowego lądowania. W ramach programu zbudowano 2 prototypy.
Samolot został zbudowany w układzie bezogonowego górnopłata. Posiadał jednomiejscową kabinę z przechylanym fotelem pilota. Do napędu zastosowano silnik turboodrzutowy Rolls-Royce "Avon" o ciągu 44,6 kN. Na dziobie maszyny zainstalowano hak, a pod kadłubem- podpórkę w postaci metalowej nogi, zapewniającej odpowiedni dystans od platformy lądowania. Maszyna lądowała na specjalnej platformie, która była wyposażona w zaczep z liną służącą do zawieszania X-13. Po zakończeniu procedury lądowania platforma była obracana do pozycji horyzontalnej, co umożliwiało transportowanie samolotu. Sterowanie maszyną podczas zawisu odbywało się przy pomocy wektorowanego ciągu silnika głównego, a obroty wokół osi pionowej umożliwiały zainstalowane na końcach skrzydeł dysze.
Prototyp, wyposażony w tymczasowe podwozie, wykonał pionowy start z przejściem do lotu poziomego 10.12.1955 r. Pierwsze lądowanie odbyło się w sposób klasyczny, ale późniejsze testy kończyły się po przejściu do zakładanej pozycji pionowej i lądowaniu na platformie. Po wstępnych testach zdemontowano podwozie kołowe zastępując je metalową kratownicą umożliwiającą lądowanie w pozycji pionowej. Po zakończeniu testów rozpoczęto opracowywanie procedury lądowania, polegającej na zawieszaniu maszyny na linie przy pomocy haka dziobowego. Drugi prototyp, oblatany 11.04.1957 r., wystartował z platformy startowej, wykonał lot z przejściem do pozycji horyzontalnej, a później znów do pionowej lądując przy pomocy haka na rozpiętej na końcu platformy startowej linie.
W 1958 r. program rozwojowy samolotu Ryan X-13 "Vertijet" został zakończony na wniosek USAF, ze względu na brak możliwości przebudowy na maszynę bojową. Oba egzemplarze znajdują się w muzeach na terenie Stanów Zjednoczonych. Pierwsza maszyna prototypowa znajduje się w Muzeum Lotnictwa i Kosmosu (San Diego Air and Space Museum) w San Diego, natomiast drugi egzemplarz jest prezentowany na wystawie w Narodowym Muzeum Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (National Museum of the United States Air Force) w Dayton w stanie Ohio.
W Polsce.
Prof. Gustaw Mokrzycki po przyjeździe do USA podjął prace nad latającym skrzydłem, które rozpoczął już w Polsce na początku lat 1930- tych (PZL-22). W firmie Ryan opracował w tym układzie koncepcję i projekt wstępny samolotu pionowego startu i lądowania pod nazwą Vertical Take Off. Projekt został skierowany do realizacji pod nazwą Ryan X-13 "Vertijet".
Konstrukcja.
Jednomiejscowy samolot zbudowany w układzie bezogonowego górnopłata. Konstrukcja metalowa.
Kabina zakryta.
Silnik- turboodrzutowy Rolls-Royce "Avon" o ciągu 44,6 kN.
Dane techniczne Ryan X-13 (wg [2]):
Rozpiętość- 6,4 m, długość- 7,14 m, wysokość- 4,62 m, powierzchnia nośna- 17,8 m2.
Masa własna- 2424 kg, masa startowa- 3272 kg.
Prędkość max- 560 km/h, pułap- 6100 m, zasięg- 307 km.
Galeria
Źródło:
[1] Mokrzycki G. "Jeszcze o samolocie PZL-22".Skrzydlata Polska nr 30/1963.
[2] Miller Jay "The X-Planes X-1 to X-29". Wydanie 1. Specialty Press, 1983.