Komenda motolotnie ze Świdnika, 1989

W 1990 r. sekcja motolotniowa Aeroklubu Robotniczego w Świdniku liczyła 20 członków. Dysponowała wówczas dwoma skrzydłami "Libre IIM" oraz Sznapka "Kanion Kilo" (prawdopodobnie) i jednym wózkiem motolotniowym z silnikiem Trabanta. Prawdopodobnie pierwszy lot wykonała w 1989 r. Brak bliższych informacji o tej motolotni.
Trzecia motolotnia była w 1990 r. w zaawansowanym stadium budowy i miała otrzymać silnik własnej konstrukcji opracowany przez jednego z członków sekcji Krzysztofa Komendę. Była to kombinacja skojarzonych w całość w układzie bokser, dwóch cylindrów po 175 cm3 pojemności silnika motocyklowego WSK. W pracach przy motolotniach najbardziej zaangażowani byli: Krzysztof Gładysz- kierownika sekcji, Andrzej Sawicki, Maciej Parasiewicz i Krzysztof Komenda.
Tenże napęd aeroklubowi motolotniarze proponowali Ośrodkowi Konstrukcji Śmigłowcowych PZL Świdnik, w którym podjęto wiosną 1990 r. opracowanie motolotni przewidzianej do wytwarzania przemysłowego (późniejsza motolotnia PZL ML-1).
Galeria
Źródło:
[1] Chwalczyk T. „Motolotnie ze Świdnika”. Skrzydlata Polska nr 16/1990.
[2] Świdnik na kartach historii.
[3] Chwałczyk T. "Motolotnie Made in Świdnik". Skrzydlata Polska nr 48/1990.