Denney "Kitfox" / SkyStar "Kitfox", 1984
Dan Denney, konstruktor firmy Denney Aerocraft Company, na początku lat 1980- tych zbudował tani i łatwo dostępny mały samolot "Kitfox" służący do latania dla przyjemności. Stanowił dalszy rozwój samolotu Wilson ”Avid Flyer” konstrukcji Deana Wilsona. Miał być mniejszy od znanego i lubianego samolotu Piper L-4 "Cub" oblatanego w 1938 r. i produkowanego do 1949 r.
Samolot "Kitfox" przeznaczony był do budowy amatorskiej z dostarczanych kompletów, których montaż wymagał zainwestowania 500 roboczogodzin plus koszt lakieru oraz mógł być wykonany przez osoby bez specjalnych kwalifikacji. Zbudowano go w kategorii Experimental. Mógł być eksploatowany na podwoziu kołowym, nartowym i na dwóch pływakach. Został wyposażony w łatwo i szybko składane skrzydła, które znacznie ułatwiały przewóz i przechowywanie.
Prototyp pierwotnej wersji "Kitfox 1" został oblatany w listopadzie 1984 r. Projekt samolotu został pierwotnie dostosowany do zastosowania nowego silnika gwiazdowego, dlatego otrzymał okrągłe osłony silnika. Do napędu samolotu wybrano dwusuwowy silnik Rotax 532 o mocy 48 kW (64 kW) i do zastosowania silnika gwiazdowego nie doszło. Jednak okrągła osłona silnika w stylu "retro" zdobyła dużą popularność i była montowana na samolotach kilku wersji samolotu.
W 1984 r. zostało dostarczonych pierwsze sześć samolotów "Kitfox 1". Łącznie wyprodukowano 257 zestawów tej wersji. W 1989 r. została wprowadzona do produkcji wersja "Kitfox 2", która otrzymała większy i szerszy kadłub. Do napędu zastosowano silnik Rotax 532 o mocy 48 kW (64 kW). Masa całkowita została zwiększona do 431 kg. Zbudowano 490 zestawów. Wersja "Kitfox 3" otrzymała zmiany w konstrukcji, które miały na celu poprawę właściwości lotnych. Miały również umożliwić montaż mocniejszych silników, np. Rotax 912 o mocy 60 kW (80 KM). Masa całkowita wynosiła 476 kg. Zbudowano 466 zestawów tej wersji.
W 1991 r. do produkcji została skierowana wersja "Kitfox 4". Otrzymała ona skrzydła o profilu laminarnym oraz przeprojektowane klapolotki. Wariant "Kitfox 4-1050" posiadał masę całkowitą 476 kg (1050 funtów- stąd oznaczenie samolotu), podobnie jak "Kitfox 3". Do napędu stosowano silniki Rotax 912 o mocy 60 kW (80 KM) lub Rotax 912S o mocy 75 kW (100 KM). Zbudowano 322 zestawy w wariancie "Kitfox 4-1050". Wariant "Kitfox 4-1200", oznaczony również jako "Kitfox Classic IV", był ostatnią wersją oryginalnego samolotu "Kitfox 1" z 1984 r. Do produkcji został wprowadzony w 1991 r. Otrzymał wzmocnioną konstrukcję płatowca, która pozwoliła na zwiększenie masy całkowitej do 544 kg (1200 funtów- stąd oznaczenie samolotu). Wariant "Kitfox 4 Speedster" posiadał skrzydła o mniejszej rozpiętości. Samolot osiągał większą prędkość przelotową.
W czerwcu 1992 r. firma Denney Aerocraft sprzedała prawa do produkcji samolotu dla firmy SkyStar Aircraft. W 1994 r. do produkcji została skierowana wersja "Kitfox XL", będąca lżejszą odmianą samolotu "Kitfox Classic IV", napędzana silnikiem Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM). W założeniu miał być to ultralekki samolot szkolny, ale nie wzbudził większego zainteresowania. Jednomiejscowa wersja "Kitfox Lite" posiadała podobną stylistykę jak większe wersje, w tym okrągłą osłonę silnika, składane skrzydła i klapolotki typu Junkers. Do napędu zastosowano dwucylindrowy, dwusuwowy silnik 2SI 460-F35 o mocy 21 kW (28 KM). Wersja "Kitfox Lite 2" była ulepszoną odmianą samolotu "Kitfox XL", została wprowadzona do produkcji w 2001 r. Do napędu zastosowano silnik Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM). Otrzymała popularną, okrągłą osłonę silnika, klapolotki oraz kadłub spawany z rur stalowych pokryty tkaniną lotniczą Stits Polyfibre. Samolot okazał się dużym sukcesem komercyjnym i sprzedawał się dobrze zarówno jako gotowe samoloty, jak i zestawy do budowy amatorskiej.
Firma SkyStar rozpoczęła pracę nad nową, większą wersją "Kitfox 5",przystosowaną do zastosowania certyfikowanych silników Continental i Lycoming, obok silników Rotax 912. Produkcja została uruchomiona w 1995 r.
Wariant wyposażony w podwozie z kółkiem tylnym otrzymał nazwę "Kitfox 5 Safari", natomiast wariant z podwoziem z kółkiem przednim- "Kitfox 5 Vixen". Wariant ten otrzymał również kosmetyczne zmiany, które nie wpłynęły na osiągi samolotu. Masa całkowita samolotu "Kitfox 5" wynosiła 635 kg i w 1995 r. została podniesiona do 703 kg. W 1998 r. nazwa marketingowa samolotu "Kitfox 5 Safari" została zmieniona na "Kitfox 5 Outback", natomiast samolotu "Kitfox 5Vixen" na "Kitfox 5 Voyager". Wersja "Kitfox 5 Speedster" posiadała skrzydła o mniejszej rozpiętości i osiągała większą prędkość przelotową.
Na początku 2000 r. firma SkyStar przeszła reorganizację. W tym samym roku została podjęta produkcja wersji "Kitfox 6". Masa użyteczna samolotu wynosiła 363 kg, zasięg ponad 1127 km i prędkość przelotową ponad 193 km/h. Samolot został przystosowany do szybkiej zmiany podwozia trójkołowego z kołem przednim na klasyczne i na odwrót. Również w 2000 r. trafiła do produkcji dwumiejscowa wersja treningowa "Kitfox Lite Squared", która zdobyła wielką popularność.
W 2002 r. firma SkyStar wprowadziła do produkcji wersję "Kitfox 7", która otrzymała wiele zmian w konstrukcji. Do napędu zastosowano silnik Rotax 914 z turbodoładowaniem. Dzięki temu samolot osiągał prędkość przelotową ponad 193 km/h i pułap 7600 m. Umożliwiało to korzystanie z dowolnego lotniska publicznego w Stanach Zjednoczonych, bez względu na długość pasa startowego, wysokości nad poziomem morza lub temperatury powietrza. Samolot mógł być napędzany również innymi silnikami, m.in. Continental, Lycoming, Rotax 912S , Rotec R2800 , a Jabiru 3300.
Kiedy Federalna Administracja Lotnicza (FFA) w 2004 r. wprowadziła nową kategorię Lekkich Samolotów Sportowych (Light Sport Aircraft - LSA), firma opracowała wersją samolotu "Kitfox 7" spełniającą wymakania nowej kategorii. Samolot otrzymał nazwę "Kitfox Sport". Okazało się jednak, że podstawowa wersja "Kitfox 7" również spełnia wymagania klasy LSA i specjalna wersja nie była już potrzebna. Samoloty "Kitfox 7" dostarczane w kategorii LSA otrzymały nazwę "Super Sport".
Pod koniec 2005 r. firma SkyStar Aircraft złożył wniosek o upadłość. W kwietniu 2006 r. aktywa firmy zostały zakupione przez nowo utworzoną spółkę Kitfox Aircraft.
Do 2009 r. dostarczono ok. 4500 gotowych samolotów i zestawów do odbiorców w 42 krajach. W Europie gotowe samoloty "Kitfox 2" dostarczała austriacka firma Phönix Aircraft w Krems. Dokonała ona wzmocnienia konstrukcji i zamierzała ubiegać się o certyfikat wg kategorii normalnej FAR-23.
Na bazie konstrukcji samolotu "Kitfox", został opracowany w USA samolot Belite "Superlite", natomiast w Europie powstały samoloty Aeropro "Eurofox" i Apollo "Fox".
W Polsce.
W 1995 r. Witold Ostrowski wykonywał loty na samolocie "Kitfox", zbudowanym przez Henia Pfeiffera i stacjonującym w Niemczech, w Schweich.
Konstrukcja "Kitfox 2".
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej metalowo- drewnianej.
Skrzydło o obrysie prostokątnym ze stałym profilem, bez skosu, z dodatnim wzniosem, ma małe końce zakrzywione w dół. 76 % rozpiętości zajmują pojedyncze klapy Junkersa, wychylane jako klapy oraz lotki. Pełne wychylenie klapowe wynosi 20 stopni zaś przy pełnym wychyleniu lotkowym, klapowe wychylenie zmniejsza się do 13 stopni. Ruchami sprzężonymi steruje urządzenie mieszające. Skrzydło podparte jest zastrzałami w kształcie V, usztywnionymi zastrzalikami redukcyjnymi. Po zwolnieniu przednich sworzni, skrzydło składa się wzdłuż kadłuba, a klapy ustawiają się pionowo. Rozpiętość zmniejsza się do 1/4. Dźwigary wykonane z lekkich stopów, żeberka drewniane, całość skrzydła pokryta płótnem.
Kadłub wykonano z rur spawanych, stosując blaszaną osłonę silnika. Reszta kadłuba pokryta płótnem. Kabina z zakryta z siedzeniami umieszczonymi obok siebie.
Usterzenie w układzie konwencjonalnym ze statecznikami i sterami mają obrysy trapezowe, przy czym statecznik wysokości podparty jest zastrzalikami V. Poryte płótnem.
Podwozie w układzie klasycznym, stałe. Mogło być wymieniane na podwozie pływakowe lub narty. Inne wersje posiadały również podwozie w układzie trójkołowym z kołem przednim.
Silnik:
- "Kitfox 1"- Rotax 532 o mocy 48 kW (64 kW),
- "Kitfox 2"- Rotax 532 o mocy 48 kW (64 kW) lub Rotax 582LC o mocy 48 kW (64 kW),
- "Kitfox 3"- Rotax 912 o mocy 60 kW (80 KM),
- "Kitfox 4"- Rotax 912 o mocy 60 kW (80 KM) lub Rotax 912S o mocy 75 kW (100 KM),
- "Kitfox XL"- Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM),
- "Kitfox Lite"- dwucylindrowy, dwusuwowy 2SI 460-F35 o mocy 21 kW (28 KM),
- "Kitfox Lite 2"- Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM),
- "Kitfox 5"- Rotax 912 o mocy 60 kW (80 KM), Continental lub Lycoming,
- "Kitfox 7"- Rotax 914 Turbo. Samolot mógł być napędzany również innymi silnikami, m.in. Continental O-200, Continental IO-240B, Lycoming O-235, Rotax 912S , Rotec R2800 lub Jabiru 3300.
Dane techniczne "Kitfox 2" (wg [2]):
Rozpiętość- 9,55 m, rozpiętość w stanie złożonym- 2,4 m, wysokość- 1,7 m, powierzchnia nośna- 12,3 m2.
Masa własna- 197 kg, masa użyteczna max- 188 kg, masa startowa max- 385 kg.
Prędkość dopuszczalna- 160 km/h, prędkość przelotowa- 145 km/h, prędkość przeciągnięcia- 44 km/h, wznoszenie z jedną osobą- 8 m/s, wznoszenie z dwoma osobami- 7 m/s, pułap praktyczny- 6096 m, długotrwałość lotu max- 2,5 h.
Dane techniczne "Kitfox Classic IV" (wg [4]):
Rozpiętość- 9,76 m, długość- 5,6 m, wysokość- 1,73 m, powierzchnia nośna- 12,28 m2.
Masa własna- 295 kg, masa użyteczna max- 250 kg, masa startowa max- 544 kg.
Prędkość dopuszczalna- 203 km/h, prędkość max- 190 km/h, prędkość przelotowa- 178 km/h, prędkość przeciągnięcia- 60 km/h, wznoszenie- 6,1 m/s, zasięg- 1272 km.
Galeria
Źródło:
[1] Setlak M. ”Eurofox w aeroklubie”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue” nr 7/2006.[2] (K) Samolot sportowy Kitfox II". Skrzydlata Polska nr 7-8/1991.
[3] Pilotfriend.
[4] Welcome to Kitfox Aircraft.