PS-28 "Cruiser", 2006
(CZAW "SportCruiser", Piper "PiperSport")

Ultralekki samolot sportowy. Czechy.
Ultralekki samolot sportowy PS-28 ”Cruiser” (SP-GBE), należący do Ośrodka Szkolenia Lotniczego Ventum Air. (Źródło: ”Ventum Air - Szkoła lotnicza w Warszawie- Profesjonalne ... ”).

W połowie lat 2000- nych w firmie Czech Aircraft Works (od 2009 r. Czech Sports Aircraft) został opracowany projekt ultralekkiego samolotu sportowego CZAW „SportCruiser”. Zbudowany został w układzie dwumiejscowego dolnopłata z podwoziem z kółkiem przednim. Prototyp został oblatany w 2006 r.

Samolot wszedł do produkcji seryjnej i okazał się bardzo udaną konstrukcją. We wrześniu 2009 r. dostarczony został 101 egz. Od początku ich głównym rynkiem zbytu jest USA, największy na świecie odbiorca lekkich samolotów sportowo- turystycznych. W kilku państwach „SportCruiser” rejestrowany jest w kategorii samolotów ultralekkich, np. w USA, gdzie maszyna certyfikowana została w kategorii Light Sport Aircraft (LSA). Czeski produkt proponowany jest jako samolot do samodzielnego montażu oraz jako gotowy płatowiec. Forma zestawu samodzielnego montażu tej maszyny jest akceptowana w Stanach Zjednoczonych, Holandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii.

W styczniu 2010 r. amerykańska firma Piper Aircraft, Inc. nabyła prawa licencyjne na budowę tej maszyny, nazywając ją Piper „PiperSport”. Samolot był nadal produkowany w Czechach i dostarczany dla firmy Piper. Różnił się od pierwowzoru mocniejszą przednią golenią podwozia, spadochronem ratunkowym jako standardowym wyposażeniem, skórzanym wykończeniem kabiny i zmienionymi urządzeniami kontroli obrotów silnika. Pierwsza maszyna została przekazana 13 kwietnia 2010 r. „PiperSport” oferowany był w trzech wersjach:
- klasycznej,
- „LT” dla szkół lotniczych,
- profesjonalnej „LTD” z wyposażeniem kabiny dopasowanym do standardu glass cockpit i autopilota. 
Samolot odniósł umiarkowany sukces rynkowy- pod nową marką sprzedano 45 egz. W 2011 r. współpracę przerwano jednak w niejasnych okolicznościach.

Chcąc zrekompensować sobie zmniejszenie zbytu za Atlantykiem, firma Czech Sports Aircraft  zdecydowała się na certyfikowanie nieco zmodyfikowanej wersji samolotu, nazwanej PS-28 „Cruiser”, zgodnie z europejskimi wymaganiami dla klasy CS-LSA. Są to identyczne przepisy z rozpowszechnionym w USA standardem dla samolotów o masie startowej do 600 kg, wprowadzone w 2011 r.

W Polsce.

W 2014 r. Ośrodek Szkolenia Lotniczego Ventum Air (FTO Ventum Air Flight Academy), z siedzibą na warszawskich Babicach, otrzymał dwa samoloty PS-28 „Cruiser” (SP-GBC, SP-GBD), trzeci (SP-GBE) został dostarczony w 2015 r. Samoloty wykorzystywane są do podstawowego szkolenia lotniczego.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Konstrukcja półskorupowa z nitowanych blach duralowych z elementami z kompozytu na osnowie włókna szklanego. Wszystkie powierzchnie rozwijalne.
Skrzydło trapezowe, zaopatrzone w lotki i klapy.
Kabina zakryta z miejscami obok siebie.
Usterzenie klasyczne.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.

Wyposażenie- awionika Dynon D100 EFIS / Dynon D120 EMS plus zapasowy prędkościomierz i wysokościomierz. Wyposażenie opcjonalne: spadochron produkcji Ballistic Recovery System, autopilota i zestawy cyfrowych wyświetlaczy oferowanych przez firmy Dynon i TruTrak.

Silnik- Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM) lub Jabiru 3300 o mocy 88 kW (120 KM). W wersji „PiperSport”- Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne „SportCruiser” (wg [6]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 6,62 m, wysokość- 2,315 m ,powierzchnia nośna- 12,3 m2.
Masa własna- 374 kg, masa startowa max- 600 kg.
Prędkość dopuszczalna- 255 km/h, prędkość max- 220 km/h, prędkość przelotowa- 172 km/h, prędkość minimalna- 55 km/h, wznoszenie- 4,2 m/s, zasięg- 948 km, czas lotu- 5 h 26 min.

Dane techniczne PS-28 „Cruiser” (wg [6]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 6,62 m, wysokość- 2,315 m ,powierzchnia nośna- 12,3 m2.
Masa własna- 374 kg, masa startowa max- 600 kg.
Prędkość dopuszczalna- 255 km/h, prędkość max- 220 km/h, prędkość przelotowa- 172 km/h, prędkość minimalna- 55 km/h, wznoszenie- 4,2 m/s, zasięg- 948 km, czas lotu- 5 h 26 min.

Źródło:

[1] „CZAW Sportcruiser”. SAMOLOTY.PL - wszystko o lataniu.
[2] GB Aircraft.
[3] (ms) „Sport, SportCruiser, a może… PS-28 Cruiser”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2013.
[4] „Pierwszy PS-28 Cruiser dostarczony do Polski”. Lotnicza Polska.
[5] „Kolejny PS-28 CRUISER we flocie Ventum Air”. Portal · dlapilota.pl.
[6] Katalog firmowy PS-28 Cruiser.
[7] Setlak M. „Sprawdzony w szkole”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/2014.
[8] Ventum Air - Szkoła lotnicza w Warszawie- Profesjonalne ....

blog comments powered by Disqus