KASPAIR-200, lata 1980-te (?)

Projekt samolotu dyspozycyjnego. USA.
Projekt samolotu dyspozycyjnego KASPAIR-200. (Źródło: Krzysztof Luto na podstawie ”Witold Kasprzyk, Stefan Brochocki ”).

Projekt samolotu dyspozycyjnego KASPAIR-200 typu latające skrzydło został opracowany w firmie KasperAir Inc., założonej przez Witolda Kasprzyka i H. Petzolda. Konstruktorem samolotu był Witold Kasprzyk. Miał to być samolot o dużo lepszych właściwościach eksploatacyjnych i bezpieczeństwie w porównaniu z układem klasycznym (odporny na przeciągnięcie i zanik ciągu).

Konstrukcja:
Górnopłat w układzie latającego skrzydła. Załoga- 1 osoba, pasażerów- 8.
Skos płata- 20o, wznios płata- 0o.
Kabina zakryta.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.

Silnik- turbośmigłowy Airsearch PT6B-16 o mocy 466 kW (634 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne KASPAIR-200, projektowane (wg [2]):
Rozpiętość- 11,88 m, długość- 9,90 m, wysokość- 2,81 m, powierzchnia nośna- 22,29 m2.
Masa własna- 1034 kg, masa startowa max- 2383 kg.
Prędkość max- 595 km/h, prędkość przelotowa- 479 km/h, prędkość lądowania (z klapami)- 141 km/h, wznoszenie- 457 m/min, zasięg max.- 2253 km.

Źródło:

[1] Waśkiewicz J. ”Witold Kasprzyk- pilot, konstruktor-odkrywca, mały wielki człowiek”.
[2] ”Witold Kasprzyk, Stefan Brochocki”
blog comments powered by Disqus