WAT "Osa", ok. 2014

Po przygotowaniu projektu zgłoszono go do konkursu projektów na rzecz obronności państwa ogłoszonego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt samolotu „Osa” wygrał konkurs i uzyskał dofinansowanie w wysokości 12 mln zł. W 2012 r. projekt znajdował się pod nadzorem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a wcześniej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, bowiem ten pion jest odpowiedzialny za projekty badawcze, rozwojowe i celowe. Według założeń miał to być samolot patrolowy przeznaczony do wykrywania wszelkiego rodzaju zagrożeń, powodzi, pożarów, wypadków, Zamontowane na nim systemy szybkiego przekazywania informacji miały pozwolić na skoordynowanie działań ratowniczych bezpośrednio z kabiny samolotu. Samolot miał w pewnym stopniu zastąpić drogie w eksploatacji śmigłowce.
Konstrukcja posiada bardzo wyśrubowane parametry. Niska prędkość minimalna znacznie ułatwi śledzenie z powietrza celów nieruchomych. Samolot posiada zdolność klasy STOL, do startu i lądowania wystarczy mu zaledwie 50- 60 m drogi startowej, którą może być nawet łąka czy nieutwardzona droga. Zastosowano napęd w układzie ze śmigłem pchającym. Usytuowanie silnika za skrzydłem i zastrzałem w dużym stopniu ma podnieść bezpieczeństwo eksploatacji, zredukować możliwość wejścia w obszar pracy śmigła, a także obniżyć poziom hałasu w kabinie. „Osa” została wyposażona w balistyczny spadochron ratunkowy, który zdecydowanie podnosi walory bezpieczeństwa samolotu. Spadochron można wystrzeliwać już od wysokości ok. 100 m. Kabina załogi zapewnia doskonałą widoczności zarówno dla pilota jak i operatora systemów sieciocentrycznych.
W celu realizacji projektu WAT utworzył konsorcjum, w skład którego weszły Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy, MSP Marcin Szender, AM Technologies Polska oraz Aero z Mielca. W mieleckiej firmie Aero zgromadzono i przygotowano do montażu przyrządy struktury płatowca. Prace miały rozpocząć się w sierpniu 2012 r. Zabudową wyposażenia miały zająć się firmy MSP Marcin Szender i AM Technologies. Montażem końcowym i przeprowadzeniem prób w locie miały zająć się Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 z Bydgoszczy. Planowano, że samolot wykona pierwszy lot w sierpniu 2013 r. Termin nie został jednak dotrzymany.
Latem 2012 r. własności samolotu „Osa” potwierdzane były w próbach na jego modelu. Latem 2014 r. gotowe były skrzydła i usterzenie, trwały prace przy budowie kadłuba. Jesienią 2014 r. miały rozpocząć ssię próby w locie.
Konstrukcja.
Dwumiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji metalowo- kompozytowej.
Skrzydła podparte zastrzałem, klapy i lotki szczelinowe. Wyposażone w stałe sloty, uniemożliwiające wprowadzenie go korkociąg. Końcówki skrzydeł wyposażone w winglety.
Część przednia kadłuba mieści dwuosobową, zakrytą kabinę załogi, część środkowa przeznaczona jest na integralny zbiornik paliwa o pojemności 120 l, schowek podręczny i przestrzeń dla spadochronu ratunkowego. Pod podłogą kabiny znajdują się przedziały wyposażenia pilotażowo- nawigacyjnego i specjalnego. Wejście do kabiny umożliwiają drzwi umieszczone symetrycznie po obu stronach kadłuba, otwierane do góry i przodu.
Usterzenie krzyżowe. Ster kierunku metalowy.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.
Wyposażenie rozpoznawcze- planuję się zabudowę pod samolotem kamer z dużym zbliżaniem, kamer termowizyjnych lub innych środków obserwacji.
Wyposażenie- awionika G3X firmy Garmin, radiostacja SL30, transponder Garmin GTX23, GPS VOR/ILS Garmin GTN 650, Garmin GMA347, układ ELT oraz autopilot TrutrakGX Pilot. Samolot jest wyposażony w balistyczny spadochron ratunkowy, zamontowany w środkowej części kadłuba.
Silnik- tłokowy Lycoming IO-320-B1A o mocy 118 kW (160 KM), śmigło pchające.
Dane techniczne WAT „Osa”, projektowe (wg [1], [2] i [4]):
Masa startowa max- 750 kg.
Prędkość max- 240 km/h, prędkość minimalna- poniżej 80 km/h, wznoszenie- 8 m/s, czas lotu- 4- 7 h.
Źródło:
[1]"Najważniejsza jest koncepcja samolotu...". Portal · dlapilota.pl.
[2] "Ergonomia i koszty idą w parze...". Portal · dlapilota.pl.
[3] Żemła E. "Osa na dwie osoby. Ultralekki polski samolot". Rp.pl: Najważniejsze wiadomości z Polski i ze świata ....
[4] Kołacz M. "Mielecka firma AeroAT będzie mieć udział w budowie samolotu OSA". EPML Spotters - Mielecki Portal Lotniczy.
[5] Mąka W. "Osa startuje z Bydgoszczy". Nowości - Dziennik Toruński, Toruń, Kujawy i Pomorze ....
[6] Mroczek A. "Zobacz jak powstaje kadłub samolotu patrolowego Osa". aamroczek | Blog Andrzeja A. Mroczka – fotografia i samoloty.