Świdziński Jerzy Stanisław
Jerzy Stanisław Świdziński urodził się 9.09.1923 r. w Łodzi, gdzie ukończył szkołę powszechną i gimnazjum. W 1945 r. rozpoczął studia na Oddziale Lotniczym Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej. Podczas studiów w 1949 r. rozpoczął pracę w biurze konstrukcyjnym mgr inż. Tadeusza Sołtyka w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych w Łodzi. Brał udział w projektowaniu samolotu wielozadaniowego LWD ”Żuraw” ( 1951 r.). W 1952 r. uzyskał dyplom mgr inż. i stopień ppor. rez. oraz podjął pracę w Instytucie Lotnictwa w Warszawie w biurze konstrukcyjnym TKP-1, jako zastępca T. Sołtyka. Uczestniczył w projektowaniu samolotu szkolno-treningowego TS-9 ”Junak 3” (1953 r.), niezrealizowanej odmiany Junaka z chowanym podwoziem TS-7 ”Chwat”, przeróbki samolotu CSS-13 na sanitarny CSS S-13 (1953 r.) oraz w opracowaniu trzech projektów wstępnych metalowego samolotu szkolno- treningowego TS-8 ”Bies” (w wersji ze śmigłem ciągnącym i ze śmigłem pchającym) oraz jego zaprojektowaniu (1955 r.) a także opracowaniu projektu czteromiejscowej odmiany kurierskiej tego samolotu, nazwanej IL (TS-10) ”Goniec”.
Dzięki zdolnościom rysunkowym nadawał on zgrabne kształty samolotom T. Sołtyka. W 1956 r. wziął udział w projektowaniu pierwszego polskiego odrzutowego samolotu szkolno- treningowego TS-11 ”Iskra”. W dniu 1.12.1957 r. wraz z biurem konstrukcyjnym doc. T. Sołtyka, przemianowanym na OKP-1, został przeniesiony do Ośrodka Konstrukcji Lotniczych (OKL) WSK- Okęcie. Był tam zastępcą T. Sołtyka przy projektowaniu TS-11 „Iskra” (1960 r.) a następnie naddźwiękowego samolotu treningowego TS-16 ”Grot”. W związku z likwidacją OKL i przerwaniem prac nad TS-16, objął stanowisko głównego inżyniera kontraktu z Indonezją na uruchomienie produkcji licencyjnej samolotu wielozadaniowego PZL-104 ”Wilga” pod nazwą „Gelatik”. W Indonezji przebywał w latach 1964- 1966. W 1966 powrócił do WSK Okęcie, wpierw na krótko do Działu Badań w Locie, a następnie do biura konstrukcyjnego i w związku z odejściem doc. T. Sołtyka z WSK. W dniu 1.03.1967 r. został głównym konstruktorem i kierownikiem biura, które prowadziło rozwój samolotu PZL-104 „Wilga”. W tym czasie opracował projekt wstępny samolotu układzie górnopłata- następcy samolotu PZL An-2. W 1970 r. wraz z biurem został przeniesiony do Instytutu Lotnictwa, gdzie jako główny konstruktor pracował do połowy 1972 r. uczestnicząc w projektowaniu samolotu rolniczego PZL M14, a następnie latającego laboratorium Lala-1. W 1972 r. powrócił do WSK- Okęcie. Od czerwca 1974 r. do 19.02.1975 r. był oddelegowany przez Zakład Usług Agrolotniczych (ZUA) WSK- Okęcie do Arabskiej Republiki Egiptu, gdzie brał udział w budowie bazy obsługowo- remontowej samolotów ZUA w Benha.
Od 14.04.1975 r. do 1.04.1977 r. był kierownikiem Działu Techniki Polskich Linii Lotniczych „Lot”. Od 2.01.1978 r. do 1.01.1980 r. był przedstawicielem PLL „Lot” w Damaszku. Od 1.01.1980 r. do 28.03.1986 r. zajmował się w PLL „Lot” technologią napraw i dokumentacja techniczną samolotów. Od 28.03.1986 r. do 31.09.1990 r. był na urlopie bezpłatnym. Od 31.09.1990 r. znów pracował w PLL „Lot”. 29.08.1991 r. zakończył pracę.
W latach 1956- 1975 był autorem wielu artykułów na tematy techniki lotniczej w „Skrzydlatej Polsce” i „Technice Lotniczej” oraz książek: „Technologia blacharstwa”, „Szybciej niż dźwięk” (1958 r.), „Najnowsze konstrukcje lotnicze” (1956 r., współautor) oraz „Samolot szkolno-treningowy TS-8 Bies” (1974 r., seria TBU), „Odrzutowy samolot bombowy Ił-28” (1977 r., seria TBU).
W 1956 r. otrzymał Srebrny Krzyż Zasługi (za udział w projektowaniu TS-8 „Bies”), w 1960 r. Złoty Krzyż Zasługi (za udział w projektowaniu TS-11 „Iskra”) a w 1963 r. otrzymał zbiorowy tytuł Mistrza Techniki Warszawy (wraz z zespołem konstruktorów TS-11 „Iskra”).
Z żoną Antoniną miał córkę Teresę i syna Marka.
Zmarł w Warszawie 25.09.2002 r. Został pochowany na cmentarzu prawosławnym na Woli w Warszawie.
Konstrukcje:
PZL-104 "Wilga", 1962, samolot lub wodnosamolot wielozadaniowy (sportowy, dyspozycyjny, łącznikowy, sanitarny, rolniczy).
Świdziński- samolot wielozadaniowy, 1967, projekt samolotu wielozadaniowego.
IL Lala-1 (PZL Lala-1), 1972, samolot doświadczalny.
Źródło:
[1] Świdziński J. "Latające laboratorium Lala-1". Skrzydlata Polska nr 15/1979.[2] Glass A „Problemy rozwoju samolotu TS-11 Iskra”. Polska Technika Lotnicza nr 3/2004.