Standard Austria, 1959
Szybowiec wyczynowy klasy standard o nazwie Standard Austria został opracowany na zamówienie Österreichischer Aeroclub (Aeroklubu Austrii). Był przygotowywany na Szybowcowe Mistrzostwa Świata w 1958 r. w Lesznie. Szybowiec zaprojektował inż. Rüdiger Kunz. Został zbudowany w Centralnych Warsztatach Szybowcowych Aeroklubu Austrii w Wiedniu. Szybowiec nie wystartował w Lesznie, ponieważ nie zdążono jednak ukończyć jego budowy i prób w locie.
Był to szybowiec jednomiejscowy o nowatorskich metodach konstrukcyjnych i produkcyjnych. Płat i usterzenie wykonane zostały jako klejona skorupa drewniana. Osiągnięto przy tym wysoką gładkość powierzchni i wierne zachowanie obrysu profilów, osiągalne dotąd tylko w niektórych szybowcach rekordowych.
Pierwszy lot prototypu odbył się w lipcu 1959 r. Na początku 1960 r. w Centralnych Warsztatach Szybowcowych w budowie znajdowało się pierwszych 5 egz. seryjnych. Szybowiec nie był dopuszczony do akrobacji.
Ponieważ pierwszy prototyp szybowca posiadał pewne usterki, opracowany został poprawiony egzemplarz Standard Austria II przeznaczony do startu na zbliżające się Szybowcowe Mistrzostwa Świata w 1960 r. w Kilonii. Wprowadzono w nim szereg poprawek, które miały być zastosowane w pierwszych egzemplarzach seryjnych. Dużą dokładność profilu i gładkość powierzchni uzyskano przez zbudowanie specjalnego stołu montażowego. Składał się on z dwóch rur ustawionych z dokładnością do 0,2 mm, na które nawlekano żebra posiadające specjalne otwory montażowe. Na tak przygotowanym szkielecie klejono podłużnice i obrabiano całość z dużą dokładnością.
W Polsce.W wyniku porozumienia między organizacją sportową Austrii ASKÖ- Flugsportverband i Aeroklubem Bielsko- Bialskim doszło w 1960 r. do wymiany grupy pilotów obu organizacji. W maju Aeroklub Bielsko- Bialski gościł czterech pilotów austriackich. Z rewizytą do Austrii udała się delegacja Aeroklubu Bielsko- Bialskiego w składzie: mgr Czesław Golański, instr. Adam Niżnik oraz inż. Tadeusz Byliński i inż. Tadeusz Łabuć.
Zwiedzili wówczas znajdujące się w Wiedniu Warsztaty Szybowcowe Aeroklubu Centralnego Austrii, w którym budowane były szybowce "Standard Austria". Gospodarze umożliwili obejrzenie tej interesującej konstrukcji Według opinii Polaków, był to szybowiec odznaczający się szeregiem niekonwencjonalnych rozwiązań, możliwych jednak do wykonania w stosunkowo prymitywnych warunkach. Lot na szybowcu "Standard Austria" wykonali Tadeusz Łabuć i Adam Niżnik na lotnisku Spitzerberg. Według ich opinii był to szybowiec wysokiej klasy, zarówno pod względem osiągów jak i pilotażu.
Konstrukcja Standard Austria.
Jednomiejscowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji mieszanej drewniano- laminatowej.
Płat otrzymał profil laminarny. Wykonany jako skorupa drewniana klejona środkami syntetycznymi. Zakończenia skrzydeł wykonane z laminatów. Wznios- 3°.
Kadłub skorupowy, w przedniej części zrobiony w całości z laminatu szklanego, w formie negatywowej. Zakończenie kadłuba również wykonane z laminatów. Pozostałe części- drewniane. Kabina zakryta, odejmowana osłona kabiny jest wydmuchana z jednego kawałka szkła organicznego.
Usterzenie motylkowe (Rudlickiego) wykonane, podobnie jak płat, jako skorupa drewniana klejona środkami syntetycznymi.
Podwozie jednotorowe, stałe.
Wyposażenie- w szybowcu przewidziano miejsce dla aparatury radiowej i tlenowej.
Konstrukcja Standard Austria II.
Płat wielopodłużnicowy, gęsto żebrowany, kryty jest sklejką o grubości 3 mm.
Kadłub konstrukcji skorupowej posiada przód laminatowy. Wszystkie powierzchnie nierozwijalne wykonano z tworzyw sztucznych.
Usterzenie motylkowe nie posiadało, w odróżnieniu od pierwszego prototypu, skosu do tyłu.
Kółko główne stałe. Nowością jest zastosowanie kółka ogonowego zamiast płozy tylnej.
Rozpiętość- 15,0 m, długość- 6,2 m, powierzchnia nośna- 13,5 m2.
Masa własna- 208 kg, masa użyteczna- 115 kg, masa max w locie- 323 kg.
Prędkość dopuszczalna- 250 km/h, prędkość minimalna- 55 km/h, doskonałość max- 34 przy prędkości 105 km/h, opadanie minimalne- 0,7 m/s przy prędkości 70 km/h.
Dane techniczne Standard Austria II (wg [3]):
Rozpiętość- 15,0 m, długość- 6,2 m, wysokość- 1,3 m, powierzchnia nośna- 13,5 m2.
Masa własna- 208 kg, masa max w locie- 323 kg.
Prędkość minimalna- 55 km/h, doskonałość max- 34 przy prędkości 105 km/h, opadanie minimalne- 0,7 m/s przy prędkości 70 km/h.
Galeria
Źródło:
[1] T. Łabuć. "Na trasie Bielsko- Zell am See". Skrzydlata Polska nr 48/1960.[2] "Standard Austria". Skrzydlata Polska nr 7/1960.
[3] "Standard Austria II". Skrzydlata Polska nr 15/1960.