Serwis Samolotów Historycznych J&J Karasiewicz

W latach 1989-1995 zespół specjalistów lotnictwa pod kierownictwem Janusza Karasiewicza (zginął w katastrofie samolotu 26.08.2006 r.) amatorsko zbudował 4 egz. samolotów Bücker ”Jungmann”. Pierwszy z nich został oblatany latem 1994 r. Samoloty pierwszej wersji były napędzane silnikami gaźnikowymi Walter ”Minor”. W 1995 r. powstała firma Serwis Samolotów Historycznych, która podjęła ich produkcję seryjną na podstawie dokumentacji firmy Bücker opartej na oryginalnej dokumentacji czeskiej wersji samolotu pod oznaczeniem Bücker T-131 PA ”Jungmann”.

Samoloty produkowane są na indywidualne zamówienia. Płatowce budowane są ręcznie, jedynie przy produkcji niektórych elementów stosowana jest obróbka mechaniczna. W stosunku do oryginału zmieniono niewiele. Silnik Hirth HM 504 o mocy 105 KM zastąpiono czeskim silnikiem LOM M-332 AK. Do 2006 r. zbudowano ponad 30 egz. tego samolotu. Na początku lat 2000-nych zostały opracowane projekty nowych wersji znanych samolotów firmy Bücker:
- Bücker Bü-181 ”Bestmann M332” napędzany silnikiem rzędowym LOM M332 o mocy 102 kW (140 KM),
- Bücker Bü-181 ”Bestmann Lycoming ” napędzany silnikiem Lycoming o mocy 102-118 kW (140-160 KM).

Konstrukcje:
Bücker T-131 ”Jungmann”, 1994, samolot szkolny.
Bücker Bü-133 ”Jungmeister”, początek lat 2000-nych, samolot szkolny dla nauki wyższego pilotażu.
Bücker Bü-181 ”Bestmann”, początek lat 2000-nych, samolot sportowy, szkolny.

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] ”Serwis Samolotów Historycznych”
blog comments powered by Disqus