Karasiewicz Janusz

Janusz Karasiewicz urodził 27.01.1954 r. się w Płocku. Tutaj kończył szkołę podstawową i Technikum Mechaniczne. Swoje młodzieńcze zainteresowania kierował w stronę lotnictwa budując modele latające w miejscowej modelarni. Będąc w średniej szkole wraz z kolegami wyszukiwał ciekawe modele motocykli zabytkowych i przywracał je do pełnej sprawności technicznej, a następnie prezentował na zlotach motocykli zabytkowych. Od zawsze chciał latać, ale na spełnienie tego marzenia przyszło mu długo poczekać. Gdy miał 16 lat, komisja orzekła, że nie nadaje się na pilota. W latach 1970-tych zainteresował się lotniarstwem i w tych pionierskich czasach zbudował wraz z Lech Czurakowskim lotnię, której próby w locie wykonywał ze skarp nad Wisłą. W 1975 roku przyjechał na I Zlot Pilotów i Amatorów Lotni na Żar w Międzybrodziu Żywieckim. W tym samym czasie planowali budowę lotni w układzie sztywnopłata. Nie posiadam informacji, czy przystapili do realizacji tego pomysłu.

Po przeniesieniu się do Oświęcimia na początku lat 1980-tych był czynnym pilotem lotniowym i motolotniowym, biorąc udział w zlotach i zawodach. Współorganizował wraz z Zakładowym Domem Kultury ZCHO oraz kolegami lotnikami I i II Zlot Motolotniowy Polski Południowej w Oświęcimiu, które były pierwszymi zawodami motolotniowymi w Polsce. W tym czasie w jego oświęcimskim mieszkaniu powstawały 2 samoloty ultralekkie: Hovey "Wing Ding" oraz Evans "Volksplane".

Początek lat 1990-tych to działanie na rzecz budowy 4 replik samolotu Bucker "Jungmann", podjęte wraz z Eugeniuszem Pieniążkiem, zakończone oblotem i eksploatacją tych samolotów. Samoloty zostały zbudowane na podstawie oryginalnej dokumentacji samolotu z lat II wojny światowej. Efektem tych działań było powstanie w 1995 r. firmy Serwis Samolotów Historycznych J. Karasiewicz w Jasienicy, w której powstawały samoloty "Jungmann", Bucker "Jungmeister" oraz wiele typów samolotów ultralekkich (np. Podešva Air "Tulak"). Jako pilot samolotowy wykonywał wiele lotów zarówno w kraju, jak i w Niemczech, Czechach oraz Anglii. Był bardzo pomocny w rozwiązywaniu problemów technicznych właścicieli starych statków powietrznych oraz wspomagał działalność Aeroklubu Bielsko-Bialskiego, którego był członkiem i Górskiej Szkoły Szybowcowej ŻAR.

Na początku lat 1990-tych zdobył wymarzoną licencję pilota. Bardzo szybko nadrobił lata, kiedy nie mógł latać. Kilka razy przeleciał "Jungmannem" nad kanałem La Manche, a bielskie lotnisko obleciał ponad 3 tys. razy.

Janusz Karasiewicz zginął 26.08.2006 r. w katastrofie samolotu FK-12 "Comet" podczas obchodów 60. rocznicy powstania Aeroklubu Bydgoskiego. Śmierć poniósł wówczas również właściciel samolotu, znakomity pilot Karol Kubit.

Konstrukcje:
Karasiewicz-Czurakowski lotnia, 1974, lotnia.
Karasiewicz-Czurakowski lotnia sztywnopłat, ok. 1974-1975, lotnia, ultralekki szybowiec.
Karasiewicz-Hovey "Wing Ding", lata 1980-te, amatorski samolot sportowy.
Karasiewicz-Evans "Volksplane", lata 1980-te, amatorski samolot sportowy.
Bücker T-131 ”Jungmann”, 1994, samolot szkolny.
Karasiewicz Podešva Air "Tulak", ok. 2004, ultralekki samolot sportowy.
Karasiewicz Podešva Air "Tulak- Auster V", 2010, ultralekki samolot sportowy.

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Serwis Samolotów Historycznych.
[3] Gorpol.
[4] Ewa F. "Janusz Karasiewicz, znany konstruktor samolotów, zginął w wypadku lotniczym". Gazeta.pl Wiadomości.
[5] Karasiewicz J. "Nasze doświadczenia z lotnią". Skrzydlata Polska nr 3/1975.
[7] Allegro Archiwum.

blog comments powered by Disqus