Smolkowski- Laviolette biplane, 1964

Mięśniolot amatorski. Kanada / Polska.
Mięśniolot Smolkowski- Laviolette biplane zbudowany w Kanadzie. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 12/1964).
W 1960 r. studenci Alberta Institute of Technology w Calgary (Alberta): Alvin Henry Smolkowski- z pochodzenia Polak oraz G. Laviolette i F. Mackey, zaprojektowali dwupłatowy mięśniolot. Jego budowa trwała do 1964 r.

Pierwsze próby mięśniolotu miały nastąpić wiosną 1964 r. Mięśniolot nie wykonał samodzielnego lotu. Jednak podobno startował na holu za samochodem i wykonywał krótkie loty.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Kadłub- składał się z części kabinowej (gondoli) i belki ogonowej. Główne elementy kadłuba wykonane ze lekkich stopów aluminium. Elementy nie przenoszące obciążeń wykonane z pianki z tworzywa sztucznego. Pokrycie kadłuba wykonane z cellonowanej tkaniny.
Skrzydła- żebra wykonane z pianki z tworzywa sztucznego. Pokrycie wykonane z cellonowanej tkaniny. Na końcach skrzydeł znajdują się pionowe płytki, zamontowane w celu zmniejszenia oporu indukowanego. Skrzydła usztywnione słupkami i cięgnami.
Na końcu belki ogonowej znajdowało się usterzenie pionowe i poziome.
Podwozie składało się z koła głównego z przodu kadłuba i dwóch małych kółek zamontowanych w tylnej części gondoli. Pod skrzydłami znajdowały sie dodatkowe kółka ustateczniające.

Napęd- trójłopatowe śmigło ciągnące, napędzane za napędzane za pomocą pedałów przez pilota. Na końcach łopat śmigła również zamontowane były płytki, zmniejszające opór indukowany.

Dane techniczne Smolkowski- Laviolette biplane (wg [2]):
Masa własna- 38,6 kg.

Źródło:

[1] "Mięśniolot Polaka z Kanady". Skrzydlata Polska nr 12/1964.
[2] Reay D. A. "The History of Man-Powered Flight". Pergamon. 1977.
blog comments powered by Disqus