Nowak "Szerszeń MZ 175", 2012

Napęd lotniowy. Polska.
Pierwsza wersja napędu lotniowego, nazywana żartobliwie ”Glebogryzarka” podczas prób na lotni ”Merlin 158”. (Źródło: Copyright Piotr Nowak).

Napęd lotniowy "Szerszeń MZ 175" został zbudowany w warunkach domowych w oparciu o silnik motocykla MZ 150. Jest on częściowo wzorowany na napędzie Swedish AeroSport "Mosquito" i jest on jego tanią alternatywą. Konstruktorem i budowniczym napędu jest Piotr Nowak.

Pierwszy pomysł zbudowania napędu narodził się już na etapie szkolenia lotniowego w 2009 r. Z tego pomysłu powstał napęd żartobliwie nazwany "Glebogryzarka" (podczas próby startu, napęd wywrócił się, łopaty śmigła zagłębiły się w ziemię, bez szkody dla nich samych). Pierwszy lot został wykonany w listopadzie 2012 r. na lotni Seedwings Europe "Merlin 158".

Ewolucją "Glebogryzarki" jest powstały w 2013 r. napęd "Szerszeń", oblatany w tym samym roku na lotni "Merlin 158". Ponowny oblot nastąpił w styczniu 2014 na lotni A.I.R. "Atos" z nowym śmigłem.

Konstrukcja.
Rdzeniem konstrukcji jest duraluminiowa rama w kształcie nieco rozwartej litery U, która jest wszyta w uprząż lotniową. Silnik wraz z przekładnią zamocowany do ramy za pomocą trzech poduszek gumowych, całość podtrzymywana jest w tylnej części dwiema nogami zakończonymi płozami. Nogi rozkładane są przy pomocy siłowników pneumatycznych.

Silnik- motocylkowy MZ 150, który został gruntownie zmodernizowany poprzez usunięcie zbędnych detali oraz powiększenie pojemności skokowej do 175 cm3. Prace związane z obróbką silnika zostały wykonane w firmie Motor-Tech Piotra Woryny, który jest pilotem szybowcowym i paralotniowym. Silnik zasilany jest gaźnikiem Walbro WB 37 poprzez zawór membranowy. Dla poprawy komfortu użytkowania napęd wyposażony jest w dwa rozruszniki. Ręczny oraz elektryczny zasilany z akumulatora żelowego. Zastosowanie wymuszonego wentylatorem obiegu powietrza  gwarantuje skuteczne chłodzenie silnika. Zastosowano zapłon bezstykowy o stałym kącie ustawienia z zewnętrzną cewką wysokiego napięcia, która zapewnia tzw. lekki rozruch. W silniku jest również prądnica, która doładowuje akumulator.
Napęd z silnika przenoszony jest na wał za pomocą przekładni pasowej (pasek typu PJ), wyposażonej w mimośród służący do napinania paska. Śmigło Witka Surgiela VETEC o średnicy 125 cm z przestawialnym skokiem łopat, które daje ciąg statyczny ok. 55 kG.

Napęd podczas transportu można podzielić na dwie części, co sprawia, że zmieści się w typowym bagażniku samochodowym.

Dane techniczne "Szerszeń MZ 175" (wg [1]):
Masa silnika- 15 kg, masa kompletnego napędu bez paliwa- 35 kg.
Maksymalne obroty- 7000 obr/min.
Przekładnia- 1 : 2,5.
Śmigło- VETEC 125.

Galeria

  • Druga wersja napędu lotniowego ”Szerszeń MZ 175” podczas prób na lotni ”Merlin 158”. (Źródło: Copyright Piotr Nowak).
  • Druga wersja napędu lotniowego ”Szerszeń MZ 175” zamontowany na lotni A.I.R.  ”Atos”. (Źródło: Copyright Piotr Nowak).
  • Druga wersja napędu lotniowego ”Szerszeń MZ 175”. Ceniony wśród użytkowników FLPHG, rozrusznik elektryczny. (Źródło: Copyright Piotr Nowak).
  • ”Szerszeń MZ 175”. Zasilanie silnika, gaźnik Walbro WB37. (Źródło: Copyright Piotr Nowak).
  • ”Szerszeń MZ 175”. Wentylator chłodzący po zdjęciu obudowy cylindra. (Źródło: Copyright Piotr Nowak).
  • ”Szerszeń MZ 175”. Widok silnika od strony cewek zapłonu, po zdjęciu koła magnesowego. (Źródło: Copyright Piotr Nowak).
  • ”Szerszeń MZ 175”. Widok napędu od strony gaźnika. (Źródło: Copyright Piotr Nowak).
  • ”Szerszeń MZ 175”. Uprząż lotniowa z wszytą ramą napędu. (Źródło: Copyright Piotr Nowak).
  • ”Szerszeń MZ 175”. Widok od strony śmigła. (Źródło: Copyright Piotr Nowak).
  • ”Szerszeń MZ 175”. Kompletny napęd. (Źródło: Copyright Piotr Nowak).

Źródło:

[1] Piotr Nowak - informacje.
blog comments powered by Disqus