Aviation Artur Trendak & Son GmbH
Aviation Artur Trendak
Celier Aviation Artur Trendak

Logo firmy Aviation Artur Trendak. (Źródło: Copyright ”Aviation Artur Trendak”).

W 2002 r. Artur Trendak założył działalność gospodarczą w branży motoryzacyjnej. Dwa lat później rozpoczął produkcję drobnych części do wiatrakowców budowanych we Francji, z czasem ilość produktów rosła. W 2006 kupił halę produkcyjną i produkcja została przeniesiona do Polski ze względu na niższe koszty. We współpracy z francuskim konstruktorem Raphaela Celier, założył  firmę lotniczą Celier Aviation Artur Trendak we wsi Jaktorów Kolonia, koło Grodziska Mazowieckiego (woj. mazowieckie).

W 2006 r. firma rozpoczęła produkcję wiatrakowców Celier Aviation ”Xenon 2”. Został opracowany również dwumiejscowy wiatrakowiec "Kiss" i ultralekki samolot "XeWing", wykorzystujący kadłub i silnik wiatrakowca "Xenon 2". Obie konstrukcje były demonstrowane na targach AERO Friedrichshafen w 2009 r.

W styczniu 2011 r. firma otrzymała przyznany przez ULC certyfikat w zakresie projektowania, produkcji i obsługi ultralekkich statków powietrznych w zakresie:
- projektowania, produkcji i obsługi (w tym napraw, poświadczania obsługi i przedłużania pozwoleń na wykonywanie lotów) ultralekkich wiatrakowców,
- obsługi (w tym napraw, poświadczania obsługi i przedłużania pozwoleń na wykonywanie lotów) ultralekkich samolotów.

Wwyprodukowano ponad sto wiatrakowców, które były eksportowane na wszystkie kontynenty świata.

W grudniu 2011 r. Raphael Celier oraz Artur Trendak zakończyli współpracę. Nazwa firmy została zmieniona na Aviation Artur Trendak. Natomiast Raphael Celier założył w Piotrkowie Trybunalskim nową firmę pod nazwą Celier Aviation.

W 2012 r. ruszyła produkcja wiatrakowca ”Xenon 2” pod oznaczeniem ZEN-1. W tym samym roku została podpisana umowa z firmą Aero-service. Jacek Skopiński o wspólnej produkcji samolotu ultralekkiego Aero-service "Panda". Z Instytutem Lotnictwa natomiast została podpisana umowę o utworzeniu konsorcjum. Przewiduje ona, że firma Aviation Artur Trendak stanie się producentem wiatrakowca I-28.

Przez wszystkie lata działalności firma znacznie rozwinęła zakres własnych możliwości technologicznych podczas projektowania i produkcji wiatrakowców. Korzysta z najnowszych rozwiązań i osiągnięć nauki w doskonaleniu produktów, za sprawą zespołu inżynierów w dziale badań, którzy w swojej pracy używają innowacyjnych technik symulacji komputerowej i projektowania CAD (Computer Aided Design).

Zostały opracowane wiatrakowce: dwumiejscowy "Tercel" (dalszy rozwój "Xenon 2" / ZEN-1), trzymiejscowy "Taurus" oraz "Twistair"- dwumiejscowy w układzie tandem. Szereg elementów wiatrakowców wykonywanych jest w technologii CNC (Computerized Numerical Control). Firma adaptuje swoje produkty do najnowszych technologii z dziedziny fotogrametrii i skaningu terenu. Ciekawostką jest także to, iż producent współpracuje z uczelniami i instytutami naukowymi we wdrażaniu innych technologii, jak np. biologiczna ochrona roślin.

W 2013 r., po dołączeniu do zespołu Michała Trendaka, firma zmieniła nazwę na Aviation Artur Trendak & Son GmbH. W sierpniu 2015 r. podpisano list intencyjny w sprawie otwarcia swojej nowej montowni wiatrakowców w Chinach. Opracowane zostały projekty wiatrakowców ultralekkich "Twistair 2.0" i "Tajfun" oraz projekt sześciomiejscowego wiatrakowca T6.

Do 2019 r. firma wyprodukowała ponad 300 statków powietrznych, które zostały dostarczone do 37 krajów na pięciu kontynentach, np. w Afryce: Burkina Faso, w Europie: Polska, Czechy, Słowacja, Francja, Austria, Niemcy, Hiszpania, Rumunia, Rosja, w Ameryce Południowej: Argentyna, Brazylia, Chile, Peru, Kolumbia, Paragwaj, Urugwaj, w Ameryce Północnej: Kanada, Stany Zjednoczone, w Azji: Kazachstan, Chiny, Tajlandia, a także Arabia Saudyjska.

Konstrukcje:
Celier Aviation ”Xenon 2" (ZEN-1), 2006, wiatrakowiec ultralekki.
Celier Aviation "Xenon 3 XL", 2008, wiatrakowiec.
Celier Aviation "Kiss", ok. 2009, wiatrakowiec ultralekki.
Celier Aviation "XeWing", ok. 2009, ultralekki samolot sportowy.
Aviation Artur Trendak "Tercel", 2012, wiatrakowiec ultralekki.
Aviation Artur Trendak "Twistair", ok. 2013, wiatrakowiec ultralekki.
Aviation Artur Trendak "Taurus", 2014, wiatrakowiec.
Aviation Artur Trendak T6, 2015, wiatrakowiec wielozadaniowy.
Aviation Artur Trendak "Tajfun", 2016, wiatrakowiec ultralekki.
Aviation Artur Trendak "Twistair 2.0", ok. 2020, wiatrakowiec ultralekki.

Galeria

  • Hala montażowa firmy Aviation Artur Trendak. Źródło: Copyright  Aviation Artur Trendak).
  • Wiatrakowce ”Twistair” w trakcie budowy. (Źródło: Aviation Artur Trendak).
  • Hala produkcyjna firmy. (Źródło: Aviation Artur Trendak).

Źródło:

[1] Śliwiński A. ”Xenon z Polski”. Lotnicza Polska.
[2] Śliwiński A. ”Xenon XL”. Lotnicza Polska.
[3] ”13.02 - Xenon”. Lotnicza Polska.
[4] ”Producent Xenonów z certyfikatem”. Lotnicza Polska.
[5] Aviation Artur Trendak.
[6] Wiatrakowce - czyli latanie dla każdego – część 2 - DlaPilota.
[7] "Polskie wiatrakowce znane są już na całym świecie". PortalPolska - Eurotrader321.

blog comments powered by Disqus